Чи потрібно ФОП сплачувати ЄСВ при основній роботі
Підкажіть будь ласка. Якщо ми оформлюємо на основне місце роботи ФОП і сплачуємо за неї ЄСВ,
працівник може не сплачувати вже ЄСВ як ФОП?
Так, працівник може не сплачувати ЄСВ як ФОП за себе за ті місяці, у яких ви як роботодавець сплатили за нього цей внесок.
Звільнення від сплати ЄСВ регулюється абз. 2 п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» №2464-VI від 08.07.2010 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17/ed20260101#n57
До 01.10.2025 норма звучала так: ФОП звільняється від сплати ЄСВ за себе за місяці, за які роботодавцем за основним місцем роботи сплачено внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску.
З 1 жовтня 2025 року набрали чинності зміни, внесені Законом України від 16.07.2025 р. № 4536-ІХ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4536-20#Text до Закону про ЄСВ від 08.07.2010 р. № 2464, які суттєво спростили умови звільнення від сплати внеску (далі ЄСВ) для підприємців, що одночасно є найманими працівниками. Головна зміна: скасовано вимогу щодо наявності саме «основного місця роботи». ДПС України інформувала про це у себе на сторінці вебпортала https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/937695.html
Тепер головним критерієм є сам факт сплати ЄСВ роботодавцем, незалежно від типу трудових відносин.
З урахуванням актуальної редакції закону, для звільнення від ЄСВ потрібно виконати обидві умови одночасно:
- Факт сплати: роботодавець сплатив ЄСВ за цю особу за відповідний місяць;
- Розмір платежу: сума сплаченого ЄСВ не менше мінімального страхового внеску. У 2026 році мінімальна зарплата 8 647 грн, тому мінімальний страховий внесок = 22% × 8 647 = 1 902,34 грн/місяць.
Навіть якщо ФОП прийнятий на 0,5 ставки або з фактичним окладом нижче мінімальної зарплати, роботодавець за основним місцем роботи зобов'язаний нараховувати ЄСВ не менше ніж від мінімальної зарплати. Тобто у вас, як у роботодавця, нараховуючи ЄСВ з мін ЗП (8 647 грн), ця умова автоматично виконується.
Якщо у якомусь місяці ЄСВ роботодавцем сплачено нижче мінімального (наприклад, через відпустку без збереження зарплати, простій, хворобу, прийом на роботу або звільнення відбулися всередині місяця, нарахування ЄСВ в таких випадках пропорційне відпрацьованому часу), ФОП має:
- Самостійно визначити базу нарахування: не менше мін. зарплати (8 647 грн у 2026 р.);
- Сплатити ЄСВ у розмірі не менше 1 902,34 грн за такий місяць;
- Відобразити це в додатку 1 у декларації.
При цьому позиція ДПС полягає в тому, що доплачується не різниця, а повна сума мінімального внеску. Також якщо за конкретний місяць роботодавець закрив мінімальний платіж ЄСВ, ФОП не має права додатково платити за себе. Якщо внесок буде сплачено, податкова розцінить це як помилково або надміру зараховані кошти (переплату).
ФОПу не потрібно відправляти до ДПС довідки з роботи. Податкова бачить сплату внесків роботодавцем автоматично через Об'єднаний звіт із ПДФО та ЄСВ завдяки доступу до персоніфікованих даних Пенсійного фонду.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь АІ схвалено експертом
Розрахунок виконання нормативу по інвалідам за перший квартал
Виправлення наказів про прийняття на роботу без окладу
Чи потрібно це якось виправляти…
Виправлення помилок у звіті про прийняття працівника на роботу
Відповідь АІ схвалено експертом
Усунення розбіжностей між військовим та пенсійним обліком працівника
Як подавати звіт по інвалідам, якщо квота не перевищена
Дії роботодавця щодо підмінного працівника під час простою об'єкта
Розбіжності у військовому обліку: як реагувати підприємству
Право на соціальну відпустку: вимоги до документів у кадровика
Правила ведення персонального військового обліку: документи та папки
Обов'язки завідувача сектором кадрів щодо довезення працівників
Відповідь АІ схвалено експертом
Правомірність звільнення працівника, що перебуває на окупованій території
Як виправити помилку в трудовій книжці без документів
Працівник у нас працює, і виявила помилку в трудовій,яку зробив минулий роботодавець, а саме вона вийшла заміж, змінила прізвище. Працювавши у нас вона розлучилась, змінила прізвище, і ми ї теж внесли запис на підставі паспорта. Як правильно виправити…
Переведення чи переміщення працівників: необхідність згоди та документи
Переводимо працівників з однієї області в іншу без зміни посади і окладів це переведення чи переміщення? і чи потрібна згода від працівників? чи подавати на кожного окремо додаток 4 до ТЦК…
Можливість оголошення простою для частини працівників підприємства
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Оформлення наказу про увільнення працівника на судове засідання
Послідовність дій кадровика при запиті державного виконавця щодо аліментів
Лікарняні: нюанси оплати та виконання роботи під час непрацездатності
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запитання щодо заповнення Додатку 4 при звільненні працівника
Порядок анулювання бронювання працівників під час звільнення підприємства
Підприємство має критичність, працівники заброньовані. Якщо заброньований працівник звільняється, чи потрібно самостійно подавати заявку в дії на анулювання бронювання? Чи це якось автоматично робиться (наприклад, дані підтягуються через оперативні звіти в ПФУ)?


