Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Оцінювання працівника з інвалідністю та розрахунок ЄСВ в жовтні
У працівника з інвалідністю дата наступного оцінювання 09.10.2026 року.
Чи враховувати цього працівника у кількість інвалідів за жовтень?
Яку ставку ЄСВ по ньому рахувати у жовтні 2026 року?
Окрім цього він йде з 12.10.2026 року на 14 к.д. у відпустку. ЄСВ платити зі ставки 22% чи 8,41?
Дякую.
Відповідь схвалена і доповнена експертом
Перевірив: Надія, консультант
Відповідь АІ-консультанта є правильною, але частково спірною.
Аналізуючи вашу конкретну ситуацію, хочу внести уточнення:
Застосування ставки 8,41% за весь жовтень має нормативне обґрунтування, але може спричинити спір із ДПС. За буквального застосування оприлюдненого підходу податківців до цієї ситуації ставка 8,41% діятиме до 09 жовтня включно, а 22% – із 10 жовтня.
Так у роз’ясненні ГУ ДПС у Хмельницькій області від 01.10.2025 зазначено: нарахування ЄСВ за ставкою 8,41% закінчується
... датою скасування інвалідності (датою повторного оцінювання) відповідно до Витягу щодо встановлення інвалідності...
Після цієї дати вони вимагають застосовувати 22%.
Отже, якщо керуватися цим підходом, зарплату за жовтень потрібно розподілити: за період 1–09 жовтня нарахувати ЄСВ за ставкою 8,41%, за 10-31жовтня (відпустка в т.ч.) – 22%.
Водночас п. 40 Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 № 1338 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1338-2024-%D0%BF#Text, визначає інший орієнтир: датою, до якої встановлено інвалідність, є перше число місяця, наступного за місяцем запланованого повторного оцінювання. У наведеній ситуації це 1 листопада 2026 року.
А підпункт 5 п. 2 розд. ІІІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449, прямо пов’язує період застосування пільгової ставки зі строком, установленим постановою №1338. Це дає підстави обґрунтовувати ставку 8,41% до кінця жовтня.
Маю відмітити що наведене роз’яснення ДПС окремо не розглядає непроходження повторного оцінювання та не пояснює, як його висновок узгоджується з правилом про перше число наступного місяця. Тому перехід на 22% із 10 жовтня тут можна вважати обережним застосуванням позиції ДПС, а не безспірним висновком із законодавства.
Аби зменшити ризик спору можете дотриматися наведеного підходу ДПС. Якщо ж плануєте застосувати 8,41% за весь жовтень, рекомендуємо отримати власну індивідуальну податкову консультацію, зазначивши, що оцінювання не відбулося й нового рішення немає. Також попросіть у запиті врахувати обидві наведені норми.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь АІ схвалено експертом
Правильні кроки для законного звільнення працівника за контрактом
Відповідь АІ схвалено експертом
Дії керівника підприємства при військовому обліку працівника в ТЦК
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Звіряння списків: звільнені працівники та Резерв+ в обліку
Питання про відпустки та переведення працівників в трудовому законодавстві
Вибір між суміщенням посад і внутрішнім сумісництвом працівника
На підприємстві плануємо створити службу охорони праці у складі 2 осіб: інженера з охорони праці та фахівця з охорони праці.
Обов'язки фахівця з охорони праці буде виконувати особа, яка вже працює на підприємстві та пройшла навчання з питань охорони…
Обов'язкове звіряння з ТЦК: нюанси для підприємств та ТОВ
Якщо цього року у вас вже було звіряння, повторно звірятися до 1 грудня 2026…
Права кандидата на працевлаштування за умовами догляду за інвалідом
Відповідь АІ схвалено експертом
Вирішення проблеми з ознайомленням у кадровому обліку
Зразок наказу та документи для перетину кордону України
Прошу надати зразок наказу та інших необхідних документів для предʼявлення при перетині кордону…
Чи правильно відображати працівників з інвалідністю у звіті
Відповідь АІ відхилено експертом
Військовий облік: облік прийняття і звільнення військовозобов'язаних
Збереження заробітної плати мобілізованого працівника: як оформити
Правила складання внутрішнього опису документів для наказів кадровика
Відповідь АІ схвалено експертом
Відпустки для працівника-інваліда: розрахунок і квота працевлаштування
Військовий облік: як правильно заповнити додаток 5 для сумісників
Чи зберігається право на соціальну відпустку у жінки
Відповідь АІ схвалено експертом


