Військовий облік
27.06.2025
Як подати повідомлення до ТЦК: випадки, строки та відповідальність за неподання
Сьогодні у мінікурсі говоримо про повідомлення, які потрібно подавати до ТЦК. У якому випадку, та у які строки подавати такі повідомлення та яка відповідальність за їх неподання
- Повідомлення за додатком 1 до Порядку №1487
- Повідомлення за додатком 4 до Порядку № 1487
- Повідомлення ТЦК у довільній формі
- У який спосіб надсилати повідомлення
- Відповідальність за неподання повідомлень
- Висновки
Повідомлення за додатком 1 до Порядку №1487
Почнемо із повідомлення за додатком 1 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487 (далі – Порядок № 1487). За ним повідомляємо ТЦК про призначення, звільнення, увільнення директора та відповідального за військовий облік. Повідомлення за цим додатком потрібно надсилати до того ТЦК, на території відання якого зареєстроване підприємство.
Повідомлення за додатком 1 надсилаємо до ТЦК упродовж 7 днів з дати видання наказу про призначення, звільнення, увільнення керівника або особи, відповідальної за ведення військового обліку.
Увага! 7-денний строк відлічується з дня саме видання відповідного наказу
Наприклад, 27 червня видано наказ про призначення з першого липня відповідального за військовий облік. Відштовхуватися потрібно від 27 червня. При цьому, оскільки іншого не визначено у Порядку № 1487, то йдеться про календарні дні.
Повідомлення за додатком 4 до Порядку № 1487
Рухаємося далі – до повідомлення за додатком 4 до Порядку № 1487.
По-перше, таке повідомлення подають до ТЦК при прийнятті та звільненні військовозобов’язаного, призовника, резервіста.
У такому разі повідомлення надсилайте до ТЦК у 7-денний строк з дня видання наказу про працевлаштування або звільнення. І знову таки мова йде про календарні дні й відштовхуватися потрібно саме від дати видання наказу.
Відеокурси, курси-професії, відео з підсумками тижня – і це все в одному місці! Завітайте до розділу Відео, щоб першими подивитися свіженький відеоконтент!
По-друге. Повідомлення за додатком 4 подають у разі зміни у військовозобов’язаного, призовника, резервіста облікових даних, а саме щодо:
- прізвища;
- власного імені;
- по батькові;
- реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон;
- адреси задекларованого або зареєстрованого місця проживання;
- адреси місця фактичного проживання;
- сімейного стану;
- освіти;
- місця роботи та посади.
У разі зміни облікових даних, повідомлення за додатком 4 надсилаємо щомісяця до 5 числа. Наприклад, у військовозобов’язаного змінився сімейний статус й про це стало відомо у червні. У такому разі повідомлення за додатком чотири варто подати до 5 липня.
Увага! Повідомлення за додатком 4 надсилайте до ТЦК, де на обліку перебуває військовозобов’язаний, призовник, резервіст. Наприклад, підприємство за місцем реєстрації закріплено за Дарницьким районним у місті Києві ТЦК. На роботу приймається працівник, який перебуває на обліку в Оболонському районному у місті Києві ТЦК. У цьому випадку повідомлення за додатком 4 слід надіслати до «Оболонського» ТЦК
До речі, на підприємстві допустимо видати наказ, за яким військовозобов’язані, призовники та резервісти зобов’язані оперативно інформувати відповідального за військовий облік про зміну облікових даних.
По-третє. До п’ятого числа надсилається повідомлення за додатком 4 до ТЦК у разі, якщо під час внутрішнього звіряння, тобто звіряння списків та актуальних військово-облікових документів, знайдені розбіжності в облікових даних.
Повідомлення ТЦК у довільній формі
Ще пара випадків подання повідомлення до ТЦК, але вже у довільній формі:
- Коли на підприємство, працевлаштовується жінка з медичною або фармацевтичною освітою, яка не перебуває на обліку. У такому разі повідомлення надсилаємо у довільній формі. Строки не встановлені, але затягувати не потрібно. Також не визначено, до якого ТЦК надсилати таке повідомлення. Оскільки працівниця ще не перебуває на обліку, рекомендуємо надсилати до ТЦК, за яким закріплено підприємство, тобто за місцем реєстрації роботодавця.
- Роботодавець має повідомляти ТЦК про порушення військовозобов’язаним, призовником або резервістом правил військового обліку, які наведено в додатку 2 до Порядку № 1487. Строки знов таки не визначені, тому при виявленні факту одразу слід подати повідомлення до ТЦК. Оскільки іншого не визначено, то подавати його потрібно до ТЦК, де на обліку перебуває військовозобов’язаний, призовник, резервіст.
У який спосіб надсилати повідомлення
У Порядку №1487 не визначено, як саме мають надсилатися повідомлення до ТЦК. Тому рекомендуємо це робити поштою шляхом надсилання рекомендованого листа з описом вкладення. Квитанції потрібно зберігати, адже вони засвідчуватимуть своєчасність направлення повідомлень до ТЦК.
При цьому разом із повідомленням згідно із правилами діловодства має надсилатися й супровідний лист. Проте на практиці ТЦК не завжди його вимагають.
Практикується й особисте подання до ТЦК повідомлень. У такому разі вимагайте від ТЦК письмового підтвердження прийняття цих повідомлень.
Відповідальність за неподання повідомлень
Неподання повідомлень загрожує штрафом від 34000 до 59500 грн. При цьому їх неподанням може бути виявлено як при проведенні перевірки ТЦК, так й без перевірки ТЦК.
Наприклад, прийнято працівника й подане повідомлення до ДПС про прийняття, а згодом й зарплатний звіт. З реєстру Пенсійного фонду ТЦК отримають дані про прийнятого працівника, але не бачать повідомлення за додатком 4. У такий спосіб може бути виявлено порушення й накладено штраф й без перевірки ТЦК.
Висновки
- Повідомлення за додатком 1 надсилаємо до ТЦК у разі прийняття, звільнення або увільнення керівника підприємства чи відповідального за військовий облік.
- Повідомлення за додатком 4 подаємо до ТЦК у разі прийняття та звільнення військовозобов’язаного, призовника, резервіста, а також у разі зміни їх облікових даних.
- Повідомляти ТЦК слід у разі:
- прийняття на роботу жінок, у яких є медична або фармацевтична освіта, але вони не перебувають на обліку;
- порушення правил військового обліку військовозобов’язаним, призовником, резервістом.
Джерело: kadroland
Шаблони та зразки документів:
Повідомлення про зміну облікових даних військовозобов’язаних працівників (додаток 4)
Супровідний лист до повідомлення ТЦК про зміну облікових даних
Наказ про обов'язкове повідомлення про зміну облікових даних
Повідомлення до ТЦК щодо працівниць, які мають медичну або фармацевтичну освіту
Повідомлення до ТЦК про порушення працівником Правил військового обліку
Відповідальність / Перевірки
05.10.2026
Плани перевірок стану військового обліку 2026: шукайте своє підприємство (станом на 05.10.2026)
Щороку ТЦК та СП або комісії проводять планові перевірки військового обліку відповідно до планів, затверджених розпорядженнями голів відповідних держадміністрацій, міських голів. Ми збираємо для вас таку потрібну інформацію у нашій базі. Дізнавайтеся першими, для кого перевірка з ВО у 2026 році неминуча. До деяких з них внесено зміни

Оплата праці
05.10.2026
Розширення зони обслуговування: заява + наказ
Розширення зони обслуговування та збільшення обсягу виконуваних робіт передбачає виконання додаткових обов’язків за тією самою професією або посадою в межах робочого часу. Такі зміни можливі лише за згодою працівника та регулюються відповідними нормативними актами.

Відпустки
05.10.2026
Кадровики часто помиляються у відпускному стажі: які періоди треба виключити та що перевірити
Мобілізація, відпустки без збереження зарплати, призупинення трудового договору та відпустка для догляду за дитиною можуть впливати на тривалість «відпускного» стажу. Держпраці нагадала, які періоди зараховують до стажу для щорічної основної відпустки, які виключають та яких помилок варто уникати кадровикам під час розрахунку

Письмові трудові договори
05.10.2026
Чи потрібно укладати трудовий договір із практикантами, які вступили до 2026 року
Чи правильно, що зміни щодо практики на підприємствах для здобувачів професійної освіти стосуються тільки тих, хто вступив до закладу освіти у 2026 році? А ті, хто вступив раніше, проходять практику на попередніх умовах, із ними не обов’язково оформлювати трудові відносини й умови оплати залишаються незмінними? Чи законно у договорі між підприємством і закладом освіти прописувати умову безоплатної практики?

Бронювання
05.10.2026
ДАР не прийматиме заявки на критичність: що зміниться з 12 жовтня
З 12 до 18 жовтня 2026 року через Державний аграрний реєстр тимчасово не прийматимуть заявки на визначення підприємств агропромислового комплексу критично важливими. Після завершення робіт підприємства зможуть подавати заявки вже за оновленими вимогами

Прийняття
05.10.2026
Квитанція №2 про прийняття працівника: ДПС відновила надходження після збою
З 3 жовтня 2026 року роботодавцям почали надходити квитанції №2 на подані повідомлення про прийняття працівників на роботу. Раніше через технічні проблеми з їх надходженням ДПС рекомендувала не подавати повідомлення повторно та чекати на другу квитанцію. Експерт Антон Янко також звертає увагу: дату подання фіксує квитанція №1, тож затримка квитанції №2 не означає несвоєчасного подання повідомлення

Відпустки на дітей
05.10.2026
Соцвідпустка на дітей внутрішньому суміснику: надавати за двома місцями роботи чи тільки за основним
Чи достатньо надати соціальну відпустку на дітей за основним місцем роботи, якщо працівник ще й працює внутрішнім сумісником? Держпраці пояснила, чи може така відпустка надаватися ще й за сумісництвом

Особливі працівники
04.10.2026
Документи про інвалідність уже подані: чи потрібна від працівника окрема заява
Працівник працює на підприємстві тривалий час. У червні 2026 року йому встановлена група інвалідності. Документи про встановлення групи подав у відділ кадрів та бухгалтерію у кінці вересня 2026 року. Якого змісту заяву повинен працівник надати роботодавцю?

Військовий облік
04.10.2026
Директор звільняється, працівників немає: що повідомити ТЦК та СП
У новоствореному підприємстві директора призначили відповідальним за ведення військового обліку. До ТЦК та СП надіслали додаток 1, у якому зазначили два накази: про вступ директора на посаду та про призначення його відповідальним за військовий облік. Наразі директор звільняється. В останній робочий день плануємо надіслати додаток 1 із зазначенням наказу про звільнення директора. Інших працівників на підприємстві немає. Функції директора поки що виконуватиме засновник без укладення трудового договору. Чи потрібно інформувати ТЦК та СП про відсутність директора та працівників на підприємстві?

Військовий облік
03.10.2026
Звіряння з ТЦК, якщо працівник зник і не виходить на зв’язок: як діяти роботодавцю
Прошу поради стосовно того як пройти звірку з ТЦК з працівником, що зник у невідомому напрямку більше року тому. На сьогодні дана особа є корисною для врахування квоти/бронювання. З даною особою зв`язку нема, нам не відомо де вона перебуває.

Військовий облік
02.10.2026
Змінили адресу, роботу чи одружилися: про що чоловік має сам повідомити ТЦК
Ви змінили роботу, посаду чи адресу проживання? Одружилися або отримали диплом про освіту? А чи знаєте ви, що про такі зміни потрібно повідомляти орган, де ви перебуваєте на військовому обліку, особисто – навіть якщо роботодавець уже передав відповідну інформацію? Сьогодні у нашій постійній рубриці «Три хвилини з адвокатом» розбираємо ці та інші запитання

Особливі працівники
02.10.2026
Тижневий зріз знань з кадрового обліку №4: норматив 4% та Звіт
Повертаємо одну з улюблених рубрик. Впевнені, що ви готові до самоперевірки. Буквально відучора ми почали подавати звітність щодо працівників з інвалідністю. Тож сьогодні для вас – тематичний тест. Інколи тести здаватимуться вам простими, а інколи – змусять розмірковувати. У будь-якому разі не зайве надати відповідь на кілька цікавих запитань та упевнитися, що у знаннях немає прогалин. А через тиждень обов’язково підіб’ємо підсумки

Військовий облік
02.10.2026
«Сесія ключа завершилася»: чому в «Дії» не вдається отримати відомості персонального обліку
Користувачі повідомляють про проблеми з поданням заявки на отримання відомостей персонального обліку через портал «Дія». У сервісі вже відреагували на проблему – розповідаємо, що відомо

Відповідальність / Перевірки
02.10.2026
Звіт за І та ІІ квартали 2026 року: до 09.11 без штрафів і пені, але є умови
9 листопада 2026 року – граничний строк подання Звітів за І та/або ІІ квартали 2026 року. ДПС пояснила, коли потрібно сплатити нарахований внесок та за яких умов за цими звітами не застосовуватимуть штрафні санкції і пеню









