Новий Трудовий кодекс VS КЗпП: що очікувати працівнику та роботодавцю
На сайті Об’єднань профспілок оприлюднено текст проєкту Трудового кодексу. Перехід на письмові та електронні трудові договори, відсутність паперових трудових книжок, збільшення тривалості щорічної основної відпустки… Що іще готує проєкт Трудового кодексу? Дізнайтеся з публікації
Оприлюднення тексту проєкту Трудового кодексу
5 січня 2024 року на сайті Мінекономіки оприлюднено повідомлення про підготовку проєкту Трудового кодексу.
Основні напрямки змін, озвучені Міністерством, – це боротьба з мобінгом, відмова від паперових трудових книжок, легалізація надомної, дистанційної роботи та роботи на умовах нефіксованого робочого часу. Останнє викликало лише подив, адже вказані форми праці присутні у чинному КЗпП й зараз.
І от на сайті Об’єднань профспілок з’явився текст проєкту Трудового кодексу. Одразу варто відзначити, що ним передбачено перехід на новий Трудовий кодекс з 1 січня року, наступного за днем його опублікування. Разом із КЗпП втратять чинність Закон про відпустки, Закон про оплату праці й низка інших важливих документів.
Як бачимо, нас очікує справжня трудова реформа. Тож пропоную не зволікати й розібратися з найважливішими моментами, викладеним у проєкті Трудового кодексу.
Перехід на е-трудові
Почнімо з трудових книжок. Паперова форма трудових книжок, дійсно, не передбачена. Проєкт Трудового кодексу передбачає ведення обліку трудової діяльності виключно в електронній формі. А це ще раз підтверджує, що невдовзі ми перейдемо з паперових трудових книжок до електронних.
Отже, пам’ятайте про необхідність передавання скан-копій паперових трудових книжок до Пенсійного фонду, цей процес триває і протягом 2024 року.
Письмові трудові договори
Проєкт Трудового кодексу вже не передбачає укладення трудового договору в усній формі. Трудові договори укладатимуться у письмовій або електронній формі. До речі, у проєкті Трудового кодексу нарешті йдеться про додатки до трудового договору, такі як доповнення і додаткову угоду, у якій фіксуються зміни за трудовим договором.
Для підприємств, на яких працюють понад 1 000 працівників на процедуру переходу з усних на письмові трудові договори відведено 2 роки.
Ознаки трудових відносин
Крім того, у проєкті Трудового кодексу визначено ознаки трудових відносин:
- особисте виконання особою роботи за конкретною професією, спеціальністю кваліфікацією, посадою;
- виконання особою роботи в інтересах, за дорученням та під контролем іншої сторони, на користь якої виконуються роботи;
- здійснення регулювання процесу праці, що має постійний характер та, як правило, не передбачає встановлення особі конкретно визначеного результату (обсягу) робіт за певний період часу;
- виконання роботи на визначеному або погодженому з особою, в інтересах якої виконується робота, робочому місці з дотриманням установлених нею правил внутрішнього трудового розпорядку;
- організація умов праці, зокрема, надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини, робочого місця) забезпечується особою, в інтересах якої виконується робота;
- систематична виплата особі, яка виконує роботу, винагороди у грошовій формі;
- встановлення особою, в інтересах якої виконується робота, тривалості робочого часу і часу відпочинку;
- відшкодування поїздок та інших фінансових витрат, пов’язаних з виконанням роботи, особою, в інтересах якої виконується робота.
Серед них виконання робіт за професією або посадою, виконання роботи на робочому місці згідно з Правилами внутрішнього трудового розпорядку, систематична виплата особі, яка виконує роботу, винагороди у грошовій формі.
У такий спосіб законотворець посилить протидію з неоформленими трудовими відносинами. Адже після набрання чинності Трудового кодексу ще більш ретельно потрібно буде підходити до формулювань у договорі цивільно-правового характеру.
Процедура працевлаштування
Процедура прийняття на роботу залишається без змін. Крім трудового договору в письмовій або електронній формі, видається наказ про прийнятті на роботу та подається Повідомлення до податкової.
Але додається й нова вимога: роботодавець інформує працівника про таке повідомлення протягом семи днів з дня його направлення у спосіб, визначений трудовим договором.
Робочий час
Нормальна тривалість робочого часу на тиждень, як і зараз, по суті зберігається на рівні 40 годин.
Отже, у проєкті Трудового кодексу визначено, що нормальна тривалість робочого часу (норма робочого часу) може визначатися законодавством та/або трудовим, колективним договором (угодою) і не може перевищувати 40 годин протягом кожного семиденного періоду.
Але додана і нова умова: тривалість щоденної роботи (зміни) визначається роботодавцем з урахуванням специфіки його діяльності та консультацій з представниками працівників.
Час відпочинку/відпустки
Святкових і неробочих днів – 11, їх склад залишається незмінним.
А ось тривалість щорічної основної оплачуваної відпустки збільшується. Зараз тривалість цієї відпустки у загальному випадку становить 24 календарні дні. Проєкт Трудового кодексу передбачає, що базово тривалість щорічної основної відпустки становитиме 28 календарних днів.
Зміняться підходи до визначення відпускного стажу для цілей визначення тривалості щорічної основної відпустки. Фактично до відпускного стажу зараховуватиметься час роботи, час коли працівник не працював, але отримував виплати та час щорічних відпусток.
Зберігається право на відпустку без збереження зарплати через сімейні обставини тривалістю до 30 календарних днів на рік та через, зокрема, загрозу збройної агресії проти України.
Кардинальні зміни очікують на соцвідпустку на дітей. Нагадаю, що зараз така відпустка надається одному із батьків – або матері, або батьку. Проєкт Трудового кодексу передбачає надання соцвідпустки на дітей матері та батьку за наявності відповідних підстав.
Звільнення
Як і раніше, трудовий договір може бути припинено через закінчення строку його дії, за згодою сторін, з ініціативи працівника та з ініціативи роботодавця. А також через незалежні від волі сторін трудового договору обставини та за підставами, викладеними у трудовому договорі.
Водночас вводяться й нові підстави. Наприклад, розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця у зв’язку з порушенням або грубим порушення працівником умов трудового договору.
Також роботодавець отримає право розірвати трудовий договір у зв’язку з нез’явленням працівника на роботу протягом більш як 80 робочих днів підряд або 100 робочих днів протягом робочого року внаслідок тимчасової непрацездатності.
Крім того, трудовий договір може бути розірвано з ініціативи роботодавця у зв’язку з відсутністю працівника на роботі та інформації̈ про причини такої відсутності понад 40 робочих днів поспіль. Зараз КЗпП передбачає звільнення через прогул або відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності понад 4 місяці поспіль.
Інші зміни
Що ще очікувати від проєкту Трудового кодексу? Конкретизовано, що саме вважати мобігном.
Вводяться нові поняття «страйк» і «локаут», з’являється можливість призупиняти дію трудового договору навіть за мирних часів (за чинним трудовим законодавством призупинення можливо виключно під час воєнного стану).
Проєкт Трудового кодексу передбачає трудовий договір з домашніми працівниками, учнівський трудовий договір.
Більш суттєво розкриті юридичні тонкощі для строкового трудового договору – умови для його переукладення та трансформації у безстроковий.
Крім того, прописуються повноваження контролюючого органу (зараз – Держпраці) з приводу проведення перевірок, змінюються підходи до штрафів.
Висновки
На сайті Об’єднання профспілок оприлюднено проєкт Трудового кодексу, який передбачає:
- повну відмову від паперових трудових книжок;
- перехід на трудові договори в письмовій або електронній формі без застосування усної форми трудового договору;
- збільшення тривалості щорічної основної оплачуваної відпустки з 24 до 28 календарних днів;
- нормальна тривалість робочого часу, становите 40 годин протягом 7-денного періоду.
Нормативно-правове забезпечення
КЗпП – Кодекс законів про працю від 10.12.1971.
Закон про відпустки – Закон України від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки».
Закон про оплату праці – Закон України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці».
Джерело: kadroland.com
Від 8 500 до 51 000 грн: в Україні пропонують нові штрафи
Кабінет Міністрів схвалив законопроєкт, який запроваджує адміністративну відповідальність за самовільне проникнення на військові об’єкти. Розмір штрафу залежатиме від обставин порушення та може сягати 51 000 грн

Старе приписне: викидати чи зберігати – що радять у ТЦК
З переходом військового обліку в електронний формат у багатьох виникає питання щодо старого паперового приписного. Чи потрібно його носити із собою, що робити з документом після зміни військово-облікового статусу та на що звернути увагу, якщо його дані відрізняються від інформації в реєстрі «Оберіг»

Простій під час тривоги у 2026 році: як оформити перерви в роботі в укритті на 40 хвилин чи кілька годин
Як можна оформити простій ( під час перебування працівників в укритті, під час тривоги). Тобто це проміжки часу впродовж робочого дня ( по 40 хвилин, по годині, по 2-3 години)?

Конкурси на посади повертають: нові правила призначення і звільнення готують до ухвалення
Комітет ВРУ рекомендував парламенту прийняти в другому читанні та в цілому законопроєкт №13478-1. Документ передбачає відновлення відкритих конкурсів на посади державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, а також зміни до процедур призначення, проходження і припинення держслужби

Дитячі виплати в «Дії» призначатимуть автоматично: які допомоги невдовзі запрацюють
У «Дії» розпочали пілотне бета-тестування нового механізму призначення двох дитячих виплат. Система автоматично збиратиме дані з державних реєстрів і формуватиме проєкт рішення, а працівнику ПФУ залишиться його перевірити та погодити

12 000 грн мінзарплати, мінімальна пенсія – 6500 грн та нові розміри виплат сім’ям із дітьми: пропозиції до бюджету-2027
Якими можуть бути соціальні стандарти та виплати у 2027 році? Серед пропозицій до бюджету – мінімальна зарплата 12 000 грн, мінімальна пенсія за віком 6500 грн і прожитковий мінімум 7200 грн. Також пропонують нові розміри допомоги сім’ям із дітьми, зокрема виплат на догляд за дитиною, «єЯсла» та «Пакунок школяра»

У жовтні 2026 року оновлено ДКХПП. Випуск 78: кого стосуються зміни
МОЗ внесло зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я». Зміни стосуються, зокрема, кваліфікаційних вимог до керівників закладів охорони здоров’я та передбачають окремий виняток для керівників державних спеціалізованих установ, які здійснюють судово-експертну діяльність

Повітряна тривога: коли підприємство може продовжувати роботу та що має зробити роботодавець
Коли під час «жовтого» рівня загрози можна продовжувати роботу, що робити за відсутності укриття та коли потрібна згода трудового колективу? Роз’яснення норм Постанови №1092 – в інфографіці від МВС

Мобілізація працівника: зразок наказу про увільнення від роботи
Як оформити увільнення працівника від роботи у зв’язку з мобілізацією, які документи є підставою для видання наказу та які трудові гарантії зберігаються за працівником. Розглянуто також позначення періоду увільнення в Табелі обліку використання робочого часу.

Звіт про норматив 4%: що робити, якщо граничний строк – вихідний
До 9 листопада 2026 року роботодавці мають відзвітувати про внесок на працевлаштування осіб з інвалідністю одразу за три квартали 2026 року. А чи переноситься термін подання звіту, якщо останній день строку подання припадає на вихідний або святковий день? У роз’ясненні ДПС

Прийняття на роботу: 10 речей, про які роботодавець має повідомити працівника у 2026 році
Працівник має знати умови своєї роботи ще до того, як розпочне виконання трудових обов’язків. Законодавство зобов’язує роботодавця надати цю інформацію до початку роботи за укладеним трудовим договором. Йдеться не лише про назву посади та розмір заробітної плати. Працівник має отримати чітке уявлення про те, де, коли, за яких умов і за яку оплату він працюватиме, а також які права та обов’язки матиме

Збережіть собі правила: що можуть і чого не можуть робити працівники ТЦК
Чи можуть працівники ТЦК та СП забрати телефон, документи чи особисті речі та застосувати фізичну силу? Омбудсман Дмитро Лубінець роз’яснив, які дії працівників ТЦК входять до їхніх повноважень, а що їм заборонено

Лікарняний після звільнення у 2026 році: чи потрібно оформлювати рішення про відмову у виплаті
Якщо працівника звільнено, а через два тижні після звільнення йому відкрито лікарняний. Лікарняний відображається в електронному кабінеті підприємства. Чи потрібно оформлювати рішення про відмову у виплаті?

Чи можна не приймати заяву про звільнення: Держпраці дала однозначну відповідь
Що робити, якщо працівник вирішив звільнитися за власним бажанням, але роботодавець не приймає заяву? Держпраці роз’яснила правила подання такого документа та способи зафіксувати його вручення роботодавцю









