
Експерт
Василь ЦиганенкоГоловний редактор текстового контенту kadroland, експерт з питань трудового законодавства, оплати праці та оподаткування
Лікарняний може бути оформлений не лише через хворобу самого працівника, а й для догляду за дитиною або членом сім'ї, у разі карантинних обмежень, реабілітації та в інших випадках. Розглянемо, за який період оплачують листок непрацездатності у 2026 році, коли перші дні фінансує роботодавець, а коли виплата здійснюється за коштом ПФУ

Листок непрацездатності – сформований програмними засобами електронного реєстру листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і зареєстрований за єдиним реєстраційним номером цього реєстру електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, призначення страхових виплат відповідно до законодавства про соціальне страхування
Таке визначення містить ст. 1 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон про соцстрахування).
На сьогодні основним є електронний листок непрацездатності (далі – ЛН). Спочатку лікар формує медичний висновок про тимчасову непрацездатність, а на його підставі в Електронному реєстрі листків непрацездатності формується е-лікарняний.
Правила формування медичних висновків визначає Порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01.06.2021 № 1066 (далі – Порядок № 1066). Водночас продовжує діяти й Інструкція про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 № 455 (далі – Інструкція № 455).
Паперовий ЛН може бути підставою для призначення допомоги у випадках, коли сформувати листок непрацездатності в електронному реєстрі неможливо. Більше про це тут.
Лікарняні виплачують не лише у разі хвороби самого працівника. Перелік страхових випадків та тривалість виплати допомоги визначає ст. 15 Закону про соцстрахування. Зібрали їх для вас у таблиці.
Таблиця
№ | Страховий випадок | Період оплати | Норма Закону про соцстрахування |
1 | Тимчасова непрацездатність через захворювання або травму, не пов'язану з нещасним випадком на виробництві, а також період реабілітації внаслідок такого захворювання або травми | За весь період до відновлення працездатності або встановлення інвалідності, встановлення іншої групи чи підтвердження раніше встановленої групи інвалідності. Перші 5 календарних днів оплачуються за рахунок роботодавця, починаючи з 6-го дня – коштом ПФУ | |
Примітка. Для електронного ЛН випадок тимчасової непрацездатності понад 30 календарних днів продовжують після медичного огляду шляхом формування нового медичного висновку без позначки про початок нового випадку. Після стаціонарного лікування його можна продовжити в амбулаторних умовах до 3 календарних днів на підставі запису про виписку зі стаціонару (п. 4 розд. III Порядку № 1066; п. 5 розд. III Порядку № 1066). Для паперового ЛН діють окремі строки: лікар може видати його особисто до 5 календарних днів із продовженням до 15 календарних днів; понад 15 днів ЛН продовжують лікар із завідувачем відділення, а надалі – ЛКК (п. 2.2 Інструкції № 455) | |||
2 | Догляд за хворою дитиною віком до 14 років | З 1-го дня за період, протягом якого дитина потребує догляду, але не більш як за 14 календарних днів, якщо лікування амбулаторне. Якщо дитина потребує стаціонарного лікування – за весь час перебування разом із нею у стаціонарі. Оплата з 1-го дня коштом ПФУ | |
Примітка. У разі стаціонарного лікування дитини віком до 6 років ЛН видають одному з працюючих членів сім’ї або іншій працюючій особі на весь період перебування разом із дитиною. Для важкохворої дитини віком 6–14 років ЛН видають на період, коли дитина за висновком ЛКК потребує індивідуального догляду. Для дитини віком до 14 років, інфікованої ВІЛ або хворої на онкологічне чи онкогематологічне захворювання, а також дитини, яка постраждала внаслідок аварії на ЧАЕС, ЛН видають на весь період перебування в стаціонарі (п. 3.9 Інструкції № 455; ч. 3 ст. 15 Закону про соцстрахування) | |||
3 | Догляд за хворим членом сім'ї, крім хворої дитини віком до 14 років | З 1-го дня, але не більш як за 3 календарні дні. У виняткових випадках з урахуванням тяжкості хвороби та побутових обставин – не більш як за 7 календарних днів. Оплата з 1-го дня за рахунок ПФУ | |
4 | Догляд за дитиною віком до 3 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері чи іншої особи, яка фактично доглядає за дитиною | За весь період захворювання матері або іншої особи, яка здійснює догляд. Оплата з 1-го дня коштом ПФУ | |
Примітка. Якщо мати, опікун або інший член сім’ї, який фактично доглядає дитину віком до 3 років чи дитину з інвалідністю віком до 18 років, через хворобу або пологи не може здійснювати догляд, ЛН видають іншій працюючій особі на підставі довідки з поліклініки чи стаціонару (п. 3.13 Інструкції № 455) | |||
5 | Догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років під час надання їй реабілітаційної допомоги | За весь період реабілітаційної допомоги, якщо є медичний висновок про необхідність стороннього догляду за дитиною, включаючи час проїзду до реабілітаційного закладу і назад. Оплата за рахунок ПФУ | |
6 | Обмежувальні протиепідемічні заходи, встановлені відповідними органами | З 1-го дня за весь час відсутності на роботі з цієї причини. Оплата коштом ПФУ | |
7 | Перебування у самоізоляції, обсервації, тимчасовому закладі охорони здоров'я або закладі охорони здоров'я у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб, а також на локалізацію та ліквідацію їх епідемій та спалахів на період дії карантину, встановленого КМУ | За весь передбачений законодавством період. Перші 5 календарних днів – за рахунок роботодавця, з 6-го дня – за рахунок ПФУ | |
8 | Тимчасове переведення відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу | З 1-го дня за час такої роботи, але не більш як за 2 місяці. Допомога разом із зарплатою за тимчасово виконувану роботу не може перевищувати зарплату до переведення | |
9 | Реабілітаційна допомога з протезування та ортезування у стаціонарних умовах | З 1-го дня за весь період перебування у стаціонарі реабілітаційного закладу, відділення чи підрозділу закладу охорони здоров'я, включаючи час проїзду туди й назад. Оплата за рахунок ПФУ | |
Примітка. Паперовий ЛН на період санаторно-курортного лікування за наявності висновку ЛКК видають на строк лікування і проїзду з урахуванням тривалості щорічної відпустки (п. 6.1 Інструкції № 455) | |||
10 | Вагітність та пологи | Загалом – 126 календарних днів: 70 днів до пологів і 56 після них. У разі ускладнених пологів або народження 2 і більше дітей – 140 календарних днів. Для жінок, віднесених до 1–3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, – 180 календарних днів. Допомога фінансується за рахунок ПФУ за весь відповідний період | |
Порядок оплати перших 5 днів захворювання або травми за рахунок роботодавця додатково визначає Порядок оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів роботодавця, затверджений постановою КМУ від 26.06.2015 № 440 (далі – Порядок № 440).
Окремо правила виплати допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами встановлює ст. 18 Закону про соцстрахування.
Загалом допомога виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами тривалістю 70 календарних днів до пологів та 56 календарних днів після них.
У разі ускладнених пологів або народження 2 і більше дітей післяпологова частина становить 70 календарних днів, а загальна тривалість – 140 календарних днів.
При цьому жінка за бажанням та за відсутності медичних протипоказань може перенести частину або всі 70 календарних днів, передбачених до пологів, на період після пологів. Загальна тривалість відпустки при цьому залишається не змінною.
Для жінок, віднесених до 1–3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, передбачено 90 календарних днів до пологів і 90 календарних днів після них.
Допомога також передбачена застрахованій особі, яка усиновила дитину або встановила над нею опіку протягом 2 місяців із дня її народження. У такому разі її виплачують із дня усиновлення або встановлення опіки до закінчення 56 календарних днів, а при одночасному усиновленні або встановленні опіки над 2 і більше дітьми – 70 календарних днів (ч. 2 ст. 18 Закону про соцстрахування).
Відповідно до п. 3.15 Інструкції № 455 листок непрацездатності не видається для догляду:
Водночас якщо дитина продовжує хворіти після закінчення такої відпустки, лікарняний може бути оформлений із дня, коли працівник повинен стати до роботи (п. 3.15 Інструкції № 455).
Наявність ЛН ще не завжди означає, що всі зазначені в ньому дні підлягають оплаті.
Відповідно до ст. 16 Закону про соцстрахування допомога по тимчасовій непрацездатності, зокрема, не надається за період перебування працівника у відпустці без збереження зарплати, творчої відпустки або додаткової відпустки у зв’язку з навчанням.
Також допомогу не надають (ст. 16 Закону про соцстрахування):
Увага! Слід розрізняти випадки, коли ЛН не формується або не видається, та випадки, коли ЛН сформований, але допомога за певні дні не призначається. Для роботодавця це принципово різні ситуації
Наказ про прийняття рішення щодо призначення допомоги по вагітності і пологах
Лікарняні сумісникам: оформлення та умови оплати
Страховий стаж: для чого потрібен та як обчислити
Електронні лікарняні: покрокове оформлення з позиції кадровика
Оформлення лікарняних: що має знати кадровик
Паперові лікарняні: що перевіряє та заповнює кадровик
Зміни в оформленні лікарняних з 01.04: посилення контролю, паперові листки непрацездатності
Для частини підприємств ОПК пропонують обмежити бронювання працівників до 85% замість 100%, повідомив CEO Українська рада зброярів Ігор Федірко. За його словами, проєкт постанови передали на міжвідомче погодження. Водночас поки що йдеться про запропоновані зміни, а не повідомлення про набрання ними чинності

Чи є порушенням, якщо у підписанні документів застосовують ручки, що стираються: 1. Посадова особа ставить підписи такими ручками. 2. Працівникам дають такі ручки, щоб ті заповнювали заяви та інші документи. Яка відповідальність передбачена в такій ситуації?

У разі затримки виплати зарплати роботодавець повинен нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів, нарахованих у зв’язку з порушенням строків їх виплати. Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 складає 102,1%. З огляду на нього ми розрахували для вас показники для обчислення суми компенсації у жовтні 2026 року – дивіться таблицю

Ваші професійні виклики – наш пріоритет! Ми хочемо, щоб наші безкоштовні вебінари приносили максимум користі. Пройдіть опитування, поділіться своїми побажаннями – і ми створимо заходи, які точно відповідатимуть вашим запитам! Пройдіть опитування на Telegram-каналі Kadroland Live за хвилину – отримаєте користь на роки

Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 року складає 102,1%. І ми одразу згадуємо про індексацію зарплати. Як ви пам'ятаєте, у цьому році вперше ми почали індексувати зарплати з червня. Дізнайтеся чи зміниться сума індексації у жовтні та листопаді із нашої таблиці

Сплата штрафу за порушення правил військового обліку не звільняє від обов’язку надалі дотримуватися встановлених вимог. За нове аналогічне порушення, можливе повторне притягнення до адміністративної відповідальності

Уряд затвердив порядок атестації служб медицини катастроф та їх працівників для роботи безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації. Атестація має підтверджувати професійну підготовку та придатність за станом здоров’я, а проводитимуть її не рідше одного разу на п’ять років

Соціальна відпустка на дітей – це право працівника, яке не залежить від графіка відпусток. Що робити роботодавцю, якщо працівник не бажає використовувати таку відпустку, і як враховувати невикористані дні при звільненні? У роз’ясненні Держпраці

60 років – пенсійний вік в країні, але для призначення пенсії потрібен достатній страховий стаж. Пенсійний юрист Тетяна Ходіневич розповіла, скільки стажу потрібно мати у 2026 – 2028 роках та коли можна вийти на пенсію у 63 або 65 років

У «Дії» вже запрацювала перша онлайн-послуга «Обрію» – дистанційне припинення трудових відносин із роботодавцем, зареєстрованим на тимчасово окупованій території або території активних бойових дій. Водночас Уряд передбачив подальшу цифровізацію послуг у сфері зайнятості до грудня 2026 року

Роботодавці можуть отримувати цифрові копії документів кандидатів і працівників через Дія.QR без паперових копій. Розповідаємо, як налаштувати сервіс, які документи можна запитувати та що важливо врахувати кадровику під час його використання
