
Робочий час
18.11.2025
Звітність підписана директором та бухгалтером в позаробочий час: чи є за це відповідальність
Керівник та головний бухгалтер зобов’язані підписувати та подавати податкову та іншу обов’язкову звітність до контролюючих органів. Зараз підписання звітності здебільшого здійснюється за допомогою електронного підпису, отже дата і час подання звітності фіксуються. На практиці часто-густо звітність підписується та подається за межами робочого часу працівників, встановленого правилами внутрішнього трудового розпорядку. Тож, виникає питання: чи може цей факт мати якісь негативні наслідки? Розберемося з цим у статті

Що передбачає законодавство
Електронний документообіг, у тому числі подання податкової та іншої звітності в електронному вигляді, регламентується, перш за все Законом України від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг».
Якщо звітність подається в електронному вигляді, час підписання цього документу фіксується в електронному документі. Тому, якщо звітність була підписана бухгалтером чи керівником в неробочий час, про цей момент можуть дізнатися органи контролю.
Нагадаємо, що робочий час працівників визначається відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку, які затверджує суб’єкт господарювання.
Хвилина замість години: сформуйте Правила внутрішнього трудового розпорядку за допомогою нашого спеціального конструктора. Спробуйте зараз!
Детальніше про затвердження Правил внутрішнього трудового розпорядку можна прочитати у нашій статті.
Наприклад, у Правилах внутрішнього трудового розпорядку зазначено, робочий час товариства триває з 9.00 до 18.00. А головний бухгалтер підписав та відправив податкову звітність о 23.00 годині. Чи є в цьому порушення податкового чи трудового законодавства, та чи будуть наслідки?
Чи є податкові наслідки
З погляду податкового законодавства, жодного порушення у цієї ситуації немає.
Податковий кодекс України (далі – ПКУ) не містить обмежень щодо можливості підписання податкової звітності у неробочий час керівника або головного бухгалтера. Вимоги до податкової звітності визначені гл. 2 розд. II ПКУ. У ній немає обмежень щодо часу подання декларації (робочій, неробочій), або часу накладення на неї підписів керівника та головного бухгалтера. Тобто, законних підстав для невизнання податкової звітності у зв’язку з підписанням її у неробочий час працівників немає.
Головне, щоб підписи на звітності були дійсними. Так, відповідно до п. 49.3 ПКУ єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв’язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису…, у тому числі у зв’язку із закінченням строку дії відповідного кваліфікованого сертифіката електронного підпису, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов’язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.
Питання подання податкової звітності в електронній формі також деталізовані у Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженому наказом Мінфіну України від 06.06.2017 № 557 (далі – Порядок № 557). У Порядку № 557 також немає обмежень щодо подання чи підписання звітності у неробочий час. Так, відповідно п. 3 розд. II Порядку № 557 електронні документи можуть надсилатися протягом операційного дня. При цьому операційний день – це частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг (п. 2 розд. I Порядку № 557). А, як свідчить практика, технічна можливість подати податкову звітність існує і поза межами робочого дня.
Таким чином, побоюватися за податкові наслідки у разі підписання податкових декларацій та звітів в неробочий час – підстав немає. Така декларація не може бути неприйнята тільки на підставі підписання її після закінчення робочого дня.
Чи є порушення трудового законодавства
З погляду трудового законодавства, у ситуації, яку ми розглядаємо, може бути наявне порушення. Адже, є встановлений режим роботи, протягом якого працівники виконують свої функції і є факт виконання обов’язків у неробочий час.
В цьому представники органу Держпраці можуть побачити порушення, та намагатися застосувати відповідальність. Наприклад, на підставі ст. 265 КЗпП, у вигляді штрафу у розмірі мінімальної зарплати за кожний випадок (порушення інших вимог законодавства про працю).
Проте, відразу скажемо, що вірогідність застосування цього штрафу у нашій ситуації не дуже висока:
- по-перше, під час воєнного стану штрафи на підставі ст. 265 КЗпП застосовуються тільки у разі невиконання у встановлений строк приписів про усунення правопорушень, виявлених під час перевірки (ст. 16 Закону України від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»);
- по-друге, навряд чи під час проведення перевірки представники органу Держпраці зацікавляться, коли та ким були підписані податкові декларації, це не ті питання, які входять у коло питань, які підлягають контролю органами Держпраці. Принаймні, нам такі випадки невідомі.
Але, формально у цій ситуації порушення трудового законодавства все ж такі може бути. Адже, працівник виконував свої обов’язки після закінчення робочого дня. Тому, аби не сперечатися з контролерами, тим більше, що випадки підписання звітності у неробочий час непоодинокі, можемо запропонувати законне з погляду трудового законодавства рішення – встановлення працівникам, які уповноважені підписувати звіти в електронній формі режим ненормованого робочого часу.
Нагадаємо, що поняття «ненормований робочий день» немає у КЗпП, воно згадується тільки у ст. 8 Закону України від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» як підстава для надання додаткової щорічної відпустки за особливий характер роботи.
Для запровадження працівникам такого особливого характеру роботи застосовують Рекомендації щодо порядку надання працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці, затверджених наказом Мінпраці та соціальної політики України від 10.10.1997 № 7 (далі – Рекомендації №7).
Відповідно до п. 1 Рекомендацій № 7:
ненормований робочий день – це особливий режим робочого часу, який встановлюється для певної категорії працівників у разі неможливості нормування часу трудового процесу. У разі потреби ця категорія працівниківвиконує роботу понад нормальну тривалість робочого часу (ця робота не вважається надурочною). При цьому, міра праці у даному випадку визначається не тільки тривалістю робочого часу, але також колом обов'язків і обсягом виконаних робіт (навантаженням).
Для встановлення працівнику ненормованого робочого дня, роботодавець видає відповідний наказ з яким ознайомлює працівника під підпис. Якщо нового працівника приймають на роботу з умовою встановлення ненормованого робочого дня, цю умовe прописують окремим пунктом у наказі про прийняття на роботу.
Також умовe щодо можливості встановлення режиму ненормованого робочого дня певним категоріям працівників варто включити в положення колективного договору (якщо у роботодавця він є), а також у правилах внутрішнього трудового розпорядку.
Детальніше про оформлення ненормованого робочого дня та пільги працівників ви можете прочитати у статті за посиланням.
Отже, встановивши працівникам, які підписують електронну звітність в неробочий час, режим ненормованого робочого дня, ви зможете уникнути претензій з боку органів Держпраці щодо порушення трудового законодавства.
Висновки
- Підписання податкової звітності у неробочий час не має податкових наслідків: податкове законодавство не обмежує платників податків відносно цього питання.
- З погляду трудового законодавства виконання обов’язків в неробочий час може бути розцінено органами Держпраці як порушення законодавства про працю. Щоб такого не відбувалося, роботодавець може встановити працівникам, які підписують звітність (керівнику, головному бухгалтеру) режим ненормованого робочого дня.
Оксана КОВАЛЬЧУК, консультант з кадрових питань
Шаблони та зразки документів:
Правила внутрішнього трудового розпорядку на 2025 рік
Правила внутрішнього трудового розпорядку (з підсумованим обліком робочого часу)
Заява про надання відпустки за ненормований робочий день
Наказ про надання відпустки за ненормований робочий день
Інструменти кадровика:
Правила внутрішнього трудового розпорядку
Статті на тему:
Правила внутрішнього трудового розпорядку – 2025: алгоритм затвердження та необхідність оновлення
Ненормований робочий день: оформлення та пільги
Матеріали на сайті https://kadroland.com можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
Бронювання
10.10.2026
85% замість 100%: в ОПК виступили проти скорочення ліміту бронювання
Для частини підприємств ОПК пропонують обмежити бронювання працівників до 85% замість 100%, повідомив CEO Українська рада зброярів Ігор Федірко. За його словами, проєкт постанови передали на міжвідомче погодження. Водночас поки що йдеться про запропоновані зміни, а не повідомлення про набрання ними чинності

Діловодство
10.10.2026
Ручка, що стирається, для заяв і кадрових документів: чи це порушення
Чи є порушенням, якщо у підписанні документів застосовують ручки, що стираються: 1. Посадова особа ставить підписи такими ручками. 2. Працівникам дають такі ручки, щоб ті заповнювали заяви та інші документи. Яка відповідальність передбачена в такій ситуації?

Оплата праці
09.10.2026
Компенсація за затримку зарплати: таблиця індексів для жовтня 2026
У разі затримки виплати зарплати роботодавець повинен нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів, нарахованих у зв’язку з порушенням строків їх виплати. Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 складає 102,1%. З огляду на нього ми розрахували для вас показники для обчислення суми компенсації у жовтні 2026 року – дивіться таблицю

Інше
09.10.2026
Обирайте теми майбутніх вебінарів! Ваші пропозиції – наша дія
Ваші професійні виклики – наш пріоритет! Ми хочемо, щоб наші безкоштовні вебінари приносили максимум користі. Пройдіть опитування, поділіться своїми побажаннями – і ми створимо заходи, які точно відповідатимуть вашим запитам! Пройдіть опитування на Telegram-каналі Kadroland Live за хвилину – отримаєте користь на роки

Оплата праці
09.10.2026
Індексація зарплати у жовтні – листопаді 2026
Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 року складає 102,1%. І ми одразу згадуємо про індексацію зарплати. Як ви пам'ятаєте, у цьому році вперше ми почали індексувати зарплати з червня. Дізнайтеся чи зміниться сума індексації у жовтні та листопаді із нашої таблиці

Відповідальність / Перевірки
09.10.2026
Чи можна отримати два штрафи від ТЦК за неоновлення даних
Сплата штрафу за порушення правил військового обліку не звільняє від обов’язку надалі дотримуватися встановлених вимог. За нове аналогічне порушення, можливе повторне притягнення до адміністративної відповідальності

Медперсонал
09.10.2026
Атестація працівників за новим Порядком №1221: що передбачив Уряд
Уряд затвердив порядок атестації служб медицини катастроф та їх працівників для роботи безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації. Атестація має підтверджувати професійну підготовку та придатність за станом здоров’я, а проводитимуть її не рідше одного разу на п’ять років

Відпустки на дітей
09.10.2026
Соцвідпустка на дітей: чи обов’язково використовувати її щороку
Соціальна відпустка на дітей – це право працівника, яке не залежить від графіка відпусток. Що робити роботодавцю, якщо працівник не бажає використовувати таку відпустку, і як враховувати невикористані дні при звільненні? У роз’ясненні Держпраці

Соціальне страхування / Пенсії
09.10.2026
У 60 років пенсію отримають не всі: скільки стажу потрібно у 2026 – 2028 роках
60 років – пенсійний вік в країні, але для призначення пенсії потрібен достатній страховий стаж. Пенсійний юрист Тетяна Ходіневич розповіла, скільки стажу потрібно мати у 2026 – 2028 роках та коли можна вийти на пенсію у 63 або 65 років

Дія
09.10.2026
«Обрій.Робота» вже у «Дії»: які ще послуги планують перевести в «Дію» до кінця 2026 року
У «Дії» вже запрацювала перша онлайн-послуга «Обрію» – дистанційне припинення трудових відносин із роботодавцем, зареєстрованим на тимчасово окупованій території або території активних бойових дій. Водночас Уряд передбачив подальшу цифровізацію послуг у сфері зайнятості до грудня 2026 року













