Трудовий кодекс
12.01.2026
Трудовий кодекс – 2026: письмові трудові договори, тривалість відпусток, звільнення
Сьогодні продовжимо знайомитися з проєктом Трудового кодексу, поданим до Верховної Ради. Тривалість якої відпустки збільшиться, а якої, навпаки, зменшиться? Чи залишиться 40-годинний робочий тиждень? Коли переходити на письмові трудові договори? Відповіді на ці та інші питання – далі в статті
- Ознаки трудових відносин визначать у ТКУ
- Перехід на письмові трудові договори
- Тривалість робочого тижня
- Щорічна основна відпустка – 28 к.дн.
- Соцвідпустка на дітей – 7 або 10 к.дн.
- Графік відпусток стає необов’язковим документом
- Процедура звільнення
- Набрання чинності
- Висновки
Урядом подано проєкт Трудового кодексу України (далі – ТКУ) до Верховної Ради (текст проєкту – тут). Це вже не перша спроба замінити Кодекс законів про працю України. Проте цього разу, схоже, всі налаштовані дуже рішуче. Далі пройдемося головними моментами трудової реформи, яка на нас очікує.
Ознаки трудових відносин визначать у ТКУ
У проєкті ТКУ з’явилося багато нових визначень: працівник, роботодавець, харасмент. Але найголовніше, прописані ознаки трудових відносин.
Так, у КЗпП їх немає, а тому на практиці керувалися численними судовими рішеннями з цього приводу.
Під ознаками трудових відносин у контексті проєкту ТКУ розуміються, зокрема:
- особисте виконання особою роботи за конкретною професією, спеціальністю, кваліфікацією, посадою;
- виконання особою роботи за завданням та під контролем іншої особи;
- здійснення регулювання процесу праці особою, за завданням і під контролем якої виконується робота;
- виконання роботи на визначеному або погодженому з особою, за завданням і під контролем якої виконується робота, робочому місці з додержанням установлених нею правил внутрішнього трудового розпорядку, правил поведінки тощо;
- організація умов праці, зокрема, надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини, робочого місця) забезпечується особою, за завданням і під контролем якої виконується робота;
- систематична виплата особі, яка виконує роботу, винагороди у грошовій формі;
- встановлення особою, за завданням і під контролем якої виконується робота, тривалості робочого часу та часу відпочинку;
- відшкодування вартості поїздок, фінансових витрат, пов'язаних з виконанням роботи, особою, за завданням і під контролем якої виконується така робота під час організації, регулювання процесу праці.
З позитивного – у роботодавців з’явиться чіткий механізм розмежування трудових та цивільно-правових відносин. З іншого боку, такий механізм буде й в органів контролю. Тому вже вкотре закликаємо вас пройтися по договорах ЦПХ й провести їх аудит на предмет прихованих трудових відносин.
Перехід на письмові трудові договори
Ще один важливий нюанс, який одразу впадає в очі: перехід на письмові трудові договори.
Трудовий договір незалежно від його виду укладається у письмовій формі державною мовою у двох примірниках (по одному примірнику для кожної зі сторін), якщо інше не передбачено законом.
Тобто проєкт ТКУ передбачає тільки письмові трудові договори абсолютно з усіма працівниками, незалежно від їх категорій чи статусів.
В окремій нормі визначено, що саме має міститися у письмовому трудовому договорі.
Перехідними положеннями передбачено, що на письмові трудові договори потрібно перейти протягом року після прийняття ТКУ, а якщо на підприємстві понад 1000 працівників – протягом двох років.
Також передбачається укладення додаткових угод до письмових трудових договорів у разі внесення змін до них, й це буде закріплено у ТКУ.
Тривалість робочого тижня
Багато хто переживав щодо збільшення тривалості робочого тижня. Проте проєкт ТКУ цього не передбачає:
Нормальна тривалість робочого часу (норма тривалості робочого часу) працівника не може перевищувати 40 годин протягом кожного семиденного періоду.
Щорічна основна відпустка – 28 к.дн.
Проєктом ТКУ передбачено, що тривалість щорічної основної відпустки становитиме 28 к.дн. Зараз тривалість цієї відпустки становить 24 к.дн.
При цьому тривалість щорічної основної відпустки для працівників з інвалідністю І та ІІ групи, як і зараз, становитиме 30 днів. А от окремих приписів для працівників з інвалідністю ІІІ групи немає. Це означає, що тривалість щорічної основної відпустки для них становитиме, як і в загальному випадку, – 28 к.дн. Зараз для них тривалість цієї відпустки становить 26 к.дн.
Розлогий аналіз відпусток за проєктом ТКУ ми вже зробили тут.
Соцвідпустка на дітей – 7 або 10 к.дн.
Соцвідпустка на дітей надаватиметься, зокрема, матері та батьку двох або більше дітей віком до 15 років. Тобто право на соцвідпустку на дітей за вказаною підставою буде й у матері, й у батька. А це значно спрощує процедуру її надання.
Проте тривалість соцвідпустки на дітей зменшиться: за однією підставою – 7 к.дн., за наявності двох або більше підстав – всього 10 к.дн. Зараз тривалість цієї відпустки становить 10 і 17 днів відповідно.
Ще одна важлива новація: у загальному випадку соцвідпустка на дітей не переноситься на наступний календарний рік. Тобто вона «згоратиме».
Графік відпусток стає необов’язковим документом
Згідно із проєктом ТКУ графік відпусток не буде обов’язковим. Адже передбачається надання щорічних відпусток за графіком відпусток, а також – у разі його відсутності.
Підкреслюємо, що мова йде про проєкт ТКУ, а згідно із чинними нормами КЗпП графік відпусток є обов’язковим документом, у тому числі для 2026 року.
Процедура звільнення
Загальна процедура звільнення не змінилася. Але прописані вимоги до того, що має бути у наказі про звільнення.
Копію наказу про звільнення та повідомлення про нараховані й виплачені суми видавати працівнику потрібно. Додалося про надання рекомендацій на вимогу працівника.
Так само на вимогу працівника вносимо запис про звільнення до трудової книжки.
Проте є уточнення щодо дня звільнення:
Днем звільнення працівника з роботи є останній день фактичного виконання працівником трудових обов'язків у межах його робочого часу, а у випадках, передбачених частиною четвертою статті 92 цього Кодексу, – перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або перший робочий день після закінчення відпустки, крім випадків, передбачених статтею 143 цього Кодексу.
Також докладно прописано процедури звільнення за угодою сторін, за власним бажанням працівника, скороченням тощо.
Набрання чинності
Увага! Трудовий кодекс України, у разі його ухвалення, набере чинності через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні
Проте у цьому питанні ще зарано ставити крапку, адже нас ще очікує розгляд проєкту комітетами, уточнення, доповнення й уся процедура голосування за нього.
Наразі воєнний стан офіційно продовжено по 03.02.2026. Отже, чинним залишається КЗпП.
Висновки
- Проєкт ТКУ передбачає перехід на обов’язкові письмові трудові договори, визначення ознак трудових відносин.
- Планується збільшення тривалості щорічної основної відпустки до 28 к.дн. і зменшення тривалості соцвідпустки на дітей.
- Нормальна тривалість робочого тижня становитиме 40 годин.
- Загальна процедура звільнення не зміниться.
- Зараз проєкт ТКУ передбачає, що його норми запрацюють через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану.
Джерело: kadroland
Статті та матеріали на тему:
Новий Трудовий кодекс України: відпустки
Кабмін ухвалив Трудовий кодекс України
✨ Новинка! Представляємо новий сервіс – перший кадровий АІ-Консультант. Ознайомтесь із його можливостями вже зараз за посиланням
Бронювання
10.10.2026
85% замість 100%: в ОПК виступили проти скорочення ліміту бронювання
Для частини підприємств ОПК пропонують обмежити бронювання працівників до 85% замість 100%, повідомив CEO Українська рада зброярів Ігор Федірко. За його словами, проєкт постанови передали на міжвідомче погодження. Водночас поки що йдеться про запропоновані зміни, а не повідомлення про набрання ними чинності

Діловодство
10.10.2026
Ручка, що стирається, для заяв і кадрових документів: чи це порушення
Чи є порушенням, якщо у підписанні документів застосовують ручки, що стираються: 1. Посадова особа ставить підписи такими ручками. 2. Працівникам дають такі ручки, щоб ті заповнювали заяви та інші документи. Яка відповідальність передбачена в такій ситуації?

Оплата праці
09.10.2026
Компенсація за затримку зарплати: таблиця індексів для жовтня 2026
У разі затримки виплати зарплати роботодавець повинен нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів, нарахованих у зв’язку з порушенням строків їх виплати. Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 складає 102,1%. З огляду на нього ми розрахували для вас показники для обчислення суми компенсації у жовтні 2026 року – дивіться таблицю

Інше
09.10.2026
Обирайте теми майбутніх вебінарів! Ваші пропозиції – наша дія
Ваші професійні виклики – наш пріоритет! Ми хочемо, щоб наші безкоштовні вебінари приносили максимум користі. Пройдіть опитування, поділіться своїми побажаннями – і ми створимо заходи, які точно відповідатимуть вашим запитам! Пройдіть опитування на Telegram-каналі Kadroland Live за хвилину – отримаєте користь на роки

Оплата праці
09.10.2026
Індексація зарплати у жовтні – листопаді 2026
Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 року складає 102,1%. І ми одразу згадуємо про індексацію зарплати. Як ви пам'ятаєте, у цьому році вперше ми почали індексувати зарплати з червня. Дізнайтеся чи зміниться сума індексації у жовтні та листопаді із нашої таблиці

Відповідальність / Перевірки
09.10.2026
Чи можна отримати два штрафи від ТЦК за неоновлення даних
Сплата штрафу за порушення правил військового обліку не звільняє від обов’язку надалі дотримуватися встановлених вимог. За нове аналогічне порушення, можливе повторне притягнення до адміністративної відповідальності

Медперсонал
09.10.2026
Атестація працівників за новим Порядком №1221: що передбачив Уряд
Уряд затвердив порядок атестації служб медицини катастроф та їх працівників для роботи безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації. Атестація має підтверджувати професійну підготовку та придатність за станом здоров’я, а проводитимуть її не рідше одного разу на п’ять років

Відпустки на дітей
09.10.2026
Соцвідпустка на дітей: чи обов’язково використовувати її щороку
Соціальна відпустка на дітей – це право працівника, яке не залежить від графіка відпусток. Що робити роботодавцю, якщо працівник не бажає використовувати таку відпустку, і як враховувати невикористані дні при звільненні? У роз’ясненні Держпраці

Соціальне страхування / Пенсії
09.10.2026
У 60 років пенсію отримають не всі: скільки стажу потрібно у 2026 – 2028 роках
60 років – пенсійний вік в країні, але для призначення пенсії потрібен достатній страховий стаж. Пенсійний юрист Тетяна Ходіневич розповіла, скільки стажу потрібно мати у 2026 – 2028 роках та коли можна вийти на пенсію у 63 або 65 років

Дія
09.10.2026
«Обрій.Робота» вже у «Дії»: які ще послуги планують перевести в «Дію» до кінця 2026 року
У «Дії» вже запрацювала перша онлайн-послуга «Обрію» – дистанційне припинення трудових відносин із роботодавцем, зареєстрованим на тимчасово окупованій території або території активних бойових дій. Водночас Уряд передбачив подальшу цифровізацію послуг у сфері зайнятості до грудня 2026 року

Дія
09.10.2026
Дія.QR для роботодавця: як отримувати цифрові копії документів кандидатів і працівників
Роботодавці можуть отримувати цифрові копії документів кандидатів і працівників через Дія.QR без паперових копій. Розповідаємо, як налаштувати сервіс, які документи можна запитувати та що важливо врахувати кадровику під час його використання












