
Експерт
Яна ЯрошенкоКреативний головний редактор текстового контенту kadroland, експерт з трудового права, кадрового та військового обліку
В ЗМІ знов активно обговорюють проєкт Трудового кодексу. Зокрема, він, як і КЗпП, гарантує працівникам право на відпочинок. Пропонуємо детально поговорити, що ж урядовці заклали до проєкту Трудового кодексу відносно щорічних відпусток, соцвідпустки на дітей та неоплачуваних відпусток

Увага! Трудовий кодекс України (далі – ТКУ), у разі його ухвалення, набере чинності через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні. Наразі воєнний стан продовжено по 03.02.2026. Отже, чинним залишається КЗпП. А те, про що говоритимемо далі, це погляд на перспективу трудового законодавства
Види відпусток будуть передбачені в ч. 2 ст. 133 ТКУ. Наразі це визначається ст. 4 Закону України від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки».
Серед змін:
На наш погляд, уточнення про оплачувані зайве, бо навряд чи коректно говорити про щорічні неоплачувані відпустки.
З’явиться дослідницька відпустка, а от відпустки для підготовки та участі в змаганнях в ТК не передбачено. Водночас наразі у ч. 1 ст. 43 Закону України від 24.12.1993 № 3808-XII «Про фізичну культуру і спорт» є норма, згідно з якою спортсменам, які беруть участь у всеукраїнських та міжнародних змаганнях, надають за місцем роботи відпустку для підготовки та участі в цих змаганнях у порядку, визначеному КМУ. Тож не виключено, що питання буде ще допрацьоване.
Пропонується залишити соціальні відпустки, які матимуть назву «відпустки, пов'язані з народженням та вихованням дитини (дітей)»:
Законодавством, колективним договором, угодою та трудовим договором можуть установлюватись інші види відпусток.
Як і зараз, тривалість відпусток:
Тривалість щорічної основної відпустки збільшать з 24 до 28 к.дн.
Водночас передбачається, що особи з інвалідністю ІІІ групи не матимуть преференцій на подовжену щорічну основну відпустку (бо замість 26 к.дн. матимуть 28 к.дн.). Водночас працівникам, які є особами з інвалідністю І та ІІ груп, як і зараз, надаватимуть 30 к.дн. щорічної основної відпустки.
Також 28 к.дн. щорічної основної відпустки матимуть:
Святкові дні не включатимуться до щорічних оплачуваних відпусток, відпустки при народженні дитини (дітей), соцвідпустки на дітей, відпустки усиновлювачам.
Як і зараз:
Щорічна основна оплачувана відпустка повної тривалості буде надаватися працівникам за кожен відпрацьований робочий рік, який відлічується з дня виникнення трудових відносин. Тож планується усунути важливу неточність, бо наразі визначено, що робочий рік відлічується «з дня укладення трудового договору» і нам постійно доводиться акцентувати, що початок робочого року – це не дата видання наказу, а саме дата початку роботи.
До стажу роботи, що дає право на щорічну основну оплачувану відпустку, зараховуватимуть:
Увага! Наразі відпустка для догляду до 3 років зазначена як виключення з періоду «коли працівник не працював…». У ТК такого виключення в цій нормі не передбачено, але ця відпустка все одно не включається у відпускний стаж. Вона буде прирівняна до неоплачуваних відпусток, які не включається в стаж для щорічної основної відпустки
Умови надання відпустки «за шкідливість» та «особливість» та її тривалість встановлюються законодавством. Скоріш за все, на нас очікують зміни у підзаконній нормативці. Залежність від результатів атестації робочих місць за умовами праці та часу зайнятості працівника в таких умовах збережеться!
Періоди, які включаються у відпускний стаж, пропонують залишити майже без змін. Зокрема, додаткова відпустка «набігатиме» за час роботи вагітних працівниць, працівниць, які нещодавно народили, та працівниць, які вигодовують дитину, переведених на підставі медичного висновку на іншу роботу, на якій вони не зазнають впливу небезпечних та / або шкідливих професійних факторів.
Тут не будемо згадувати те, що залишиться без змін. Пройдемося виключно по новаціях.
Планується суттєво скоротити пільговий перелік осіб, яким щорічні оплачувані відпустки повної тривалості надаються за бажанням працівника у перший рік роботи, до настання шестимісячного строку безперервної роботи. Це право планують залишити для:
Таку пільгу можуть втратити сумісники, особи віком до 18 років, чоловіки, дружини яких перебувають у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами тощо.
Цікава новація:
Черговість і періоди надання щорічних оплачуваних відпусток може визначатися графіком відпусток, який затверджується в порядку, встановленому в колективному договорі, а за його відсутності – роботодавцем, і доводиться до відома всіх працівників
При буквальному прочитанні можна зробити висновок, що графік відпусток стане не обов’язковим і буде достатньо наказу керівника.
Додатковий аргумент:
За відсутності графіка відпусток конкретний період надання щорічних оплачуваних відпусток визначається за домовленістю між працівником та роботодавцем з урахуванням інтересів роботодавця та особистих інтересів працівника.
Конкретний період надання щорічних оплачуваних відпусток у межах, установлених графіком відпусток, узгоджуватиметься між працівником і роботодавцем не пізніше як за 14 днів до встановленого графіком строку.
Увага! Не згадується про обов’язкове письмове повідомлення. Отже, цілком достатньо буде видати наказ і ознайомити з ним працівника під підпис. Як варіант
І знову маємо визнати, що перелік пільгових категорій пропонується суттєво скоротити. Щорічні оплачувані відпустки за бажанням працівника в зручний для нього час надаються:
Пільгове право можуть втратити, одинокі матері (батьки), які виховують дитину без батька (матері); опікуни, піклувальники або інші самотні особи, які фактично виховують одного або більше дітей віком до 15 років за відсутності батьків; дружини (чоловіки) військовослужбовців тощо.
Буде збережено можливість ділити щорічну відпустку на частини будь-якої тривалості за умови, що є неподільна частина в 14 к.дн. Жодних умов, що така частина має бути першою чи починатися в якийсь конкретний день – немає.
Також пропонується встановити, що невикористана частина щорічної оплачуваної основної та / або додаткової відпусток надається працівникові, як правило, до кінця робочого року, але не пізніше 12 місяців після закінчення робочого року, за який надається відпустка.
Цікава новація: відмова роботодавця у наданні працівникові щорічної оплачуваної відпустки впродовж робочого року є порушенням трудового законодавства. Хотілося б, щоб таку відповідальність передбачили і для працівників, які «не хочуть йти у відпустку», але поки у ТКУ про це ані пари з вуст.
Тут пропонуються прямо революційні зміни. Відкликання з щорічних оплачуваних відпусток допускається за згодою працівника лише для відвернення стихійного лиха, запобігання аварій (цікаво, що не уточнюється «виробничих»!) або негайного усунення їх наслідків, для запобігання нещасним випадкам, простою, загибелі або псуванню майна роботодавця та в інших випадках, передбачених законом, з додержанням вимог ч. 2 ст. 139 ТКУ. Тобто відкликання, як і зараз, буде можливе:
А ось новація: у разі відкликання зі щорічних оплачуваних відпусток працівникові відшкодовуються пов'язані з відкликанням витрати в порядку, визначеному колективним чи трудовим договором, або за погодженням між роботодавцем і працівником.
Урядовці пропонують закріпити, що щорічні оплачувані відпустки за заявою працівника повинні бути перенесені на інший період або продовжені в разі:
Увага! Якщо на період щорічної відпустки припаде непрацездатність працівника, то продовження відпустки пропонують зробити можливим за заявою, а не за замовчуванням! Тож одним питанням стане менше
Також у проєкті ТКУ передбачено, що щорічні оплачувані відпустки, як виняток, можуть бути перенесені на інший період за ініціативою роботодавця, якщо їх надання в раніше обумовлений період негативно впливатиме на діяльність роботодавця. Водночас таке перенесення можливе лише за письмовою згодою працівника та за умови, що частину відпустки тривалістю не менше 25 днів буде використано в поточному робочому році.
З компенсацією щорічних відпусток за наявним проєктом ТКУ ситуація така:
А от у питаннях компенсації соцвідпустки на дітей може з’явитися кілька новацій (читайте далі).
Пропонується оплачувану відпустку тривалістю сім календарних днів без урахування святкових днів надавати за основним місцем роботи кожного календарного року:
За наявності кількох підстав для надання цієї відпустки її загальна тривалість не зможе перевищувати 10 днів. Але! Виключно для:
Отже, для соцвідпустки на дітей:
І головна новація-пропозиція: така відпустка, не використана в поточному календарному році, на наступний рік не буде переноситися, крім випадків, визначених ч. 1 ст. 141 ТКУ (коли вона повинна бути використана не пізніше ніж до кінця наступного календарного року). Отже, соцвідпустка на дітей згоратиме!
У разі припинення трудового договору працівникові виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні відпустки працівникам, які мають дітей, сина або дочку з інвалідністю з дитинства підгрупи А 1 групи, перенесені з минулого календарного року, з підстав, передбачених ст. 151 ТКУ. Тобто в загальному випадку накопичені соцвідпустки за минулі роки при звільненні не компенсуватимуть.
За бажанням працівника йому також може бути виплачена грошова компенсація за всі невикористані дні такої відпустки за поточний календарний рік. Тобто, якщо зараз соцвідпустку під час трудових відносин замінювати грошима не можна, то ТКУ це дозволятиме.
У разі отримання такої грошової компенсації працівник не матиме права на неї в цьому календарному році у разі звільнення з роботи в іншого роботодавця! А отут трошки «криво» (але все ще можуть виправити), бо виходить, якщо при звільненні в календарному році в одного роботодавця було отримано компенсацію за соцвідпустку, то при звільненні протягом цього ж року у нового роботодавця не можна отримати компенсацію…, а от відпустку використати можна.
Про інші види дитячих відпусток поговоримо окремо згодом, звісно, якщо такий формат виявиться вам корисним і цікавим. До речі, поділіться в коментарях: продовжувати такий огляд чи поки це проєкт – не актуально?
Урядовці в ТКУ пропонують суттєво скоротити перелік «обов’язкових» неоплачуваних відпусток. Так, відпустку без збереження заробітної плати за бажанням працівника в обов'язковому порядку доведеться надавати:
Одразу бачимо проблему для сумісників, якщо відпустка за сумісництвом коротша за відпустку за основним місцем роботи, а роботодавець не дає відпустку «за сімейними обставинами».
До речі, як і зараз передбачена можливість для працівників узяти відпустку без збереження зарплати на строк, визначений за домовленістю між працівником та роботодавцем, але не більше ніж на 30 днів на рік, якщо більш тривалий строк не передбачений колективним договором. Водночас фіксується можливість для надання неоплачуваної відпустки на період війни та/або карантину.
Для частини підприємств ОПК пропонують обмежити бронювання працівників до 85% замість 100%, повідомив CEO Українська рада зброярів Ігор Федірко. За його словами, проєкт постанови передали на міжвідомче погодження. Водночас поки що йдеться про запропоновані зміни, а не повідомлення про набрання ними чинності

Чи є порушенням, якщо у підписанні документів застосовують ручки, що стираються: 1. Посадова особа ставить підписи такими ручками. 2. Працівникам дають такі ручки, щоб ті заповнювали заяви та інші документи. Яка відповідальність передбачена в такій ситуації?

У разі затримки виплати зарплати роботодавець повинен нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів, нарахованих у зв’язку з порушенням строків їх виплати. Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 складає 102,1%. З огляду на нього ми розрахували для вас показники для обчислення суми компенсації у жовтні 2026 року – дивіться таблицю

Ваші професійні виклики – наш пріоритет! Ми хочемо, щоб наші безкоштовні вебінари приносили максимум користі. Пройдіть опитування, поділіться своїми побажаннями – і ми створимо заходи, які точно відповідатимуть вашим запитам! Пройдіть опитування на Telegram-каналі Kadroland Live за хвилину – отримаєте користь на роки

Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 року складає 102,1%. І ми одразу згадуємо про індексацію зарплати. Як ви пам'ятаєте, у цьому році вперше ми почали індексувати зарплати з червня. Дізнайтеся чи зміниться сума індексації у жовтні та листопаді із нашої таблиці

Сплата штрафу за порушення правил військового обліку не звільняє від обов’язку надалі дотримуватися встановлених вимог. За нове аналогічне порушення, можливе повторне притягнення до адміністративної відповідальності

Уряд затвердив порядок атестації служб медицини катастроф та їх працівників для роботи безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації. Атестація має підтверджувати професійну підготовку та придатність за станом здоров’я, а проводитимуть її не рідше одного разу на п’ять років

Соціальна відпустка на дітей – це право працівника, яке не залежить від графіка відпусток. Що робити роботодавцю, якщо працівник не бажає використовувати таку відпустку, і як враховувати невикористані дні при звільненні? У роз’ясненні Держпраці

60 років – пенсійний вік в країні, але для призначення пенсії потрібен достатній страховий стаж. Пенсійний юрист Тетяна Ходіневич розповіла, скільки стажу потрібно мати у 2026 – 2028 роках та коли можна вийти на пенсію у 63 або 65 років

У «Дії» вже запрацювала перша онлайн-послуга «Обрію» – дистанційне припинення трудових відносин із роботодавцем, зареєстрованим на тимчасово окупованій території або території активних бойових дій. Водночас Уряд передбачив подальшу цифровізацію послуг у сфері зайнятості до грудня 2026 року

Роботодавці можуть отримувати цифрові копії документів кандидатів і працівників через Дія.QR без паперових копій. Розповідаємо, як налаштувати сервіс, які документи можна запитувати та що важливо врахувати кадровику під час його використання
