
Відповідальність / Перевірки
13.07.2026
Штрафи та пеня за несплату внеску щодо працевлаштування осіб з інвалідністю: що передбачає проєкт Порядку
Мінфін планує офіційно затвердити порядок нарахування штрафів і пені для роботодавців, які не виконують норматив працевлаштування осіб з інвалідністю або порушують правила сплати нового внеску. Відповідний проєкт наказу був оприлюднений на сайті СПО об’єднань профспілок. А 10.07.2026 його оприлюднили й в податковій

10 липня 2026 року на сайті ДПС оприлюднено проєкт наказу Мінфіну «Про затвердження Порядку прийняття рішення посадовою особою податкового органу про нарахування пені та накладення штрафу на платників внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю» (далі – Порядок).
Порядок визначає процедуру прийняття рішення посадовою особою податкового органу про нарахування пені та накладення штрафу на платників внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – Внесок).
Платниками Внеску є роботодавці – юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, фізичні особи-підприємці, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту), контракту про проходження служби або на інших умовах, передбачених законодавством, крім цивільно-правових договорів, та несуть відповідальність за підприємство та / або установу, у яких середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у календарному кварталі становить вісім і більше працівників та які в цьому кварталі не виконали обов’язок щодо нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
За порушення норм Закону України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон) до платників, на яких покладено обов’язок нараховувати, обчислювати та сплачувати Внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) у таких розмірах:
1.За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) Внеску – у розмірі 7% своєчасно несплачених сум.
При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) Внеску.
Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційно-комунікаційної системи ДПС
2.За донарахування податковим органом або платником несвоєчасно нарахованого Внеску – у розмірі 10 % зазначеної суми за кожний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 % суми донарахованого Внеску.
Для розрахунку зазначеного штрафу кількість звітних періодів обчислюється, починаючи з кварталу, на який припадає термін подання звітності за період, за який донараховано (обчислено) суми Внеску, та закінчуючи кварталом, на який припадає отримання таким платником акта перевірки від податкового органу або в якому він подав звітність, що містить відомості про суми нарахованого Внеску, у яких відображено такі донараховані суми.
Якщо за результатами перевірки виявлено в окремих кварталах суми донарахованого (несвоєчасно нарахованого) Внеску, за кожне таке донарахування (кожний квартал) накладається штраф
Для дотримання вимог щодо максимального розміру штрафу:
- визначається сукупно сума донарахувань за всіма звітними періодами, у яких вони виявлені;
- визначається сукупно сума штрафу за всіма звітними періодами, у яких виявлено донарахування та за якими нараховано такі штрафи;
- здійснюється обрахування максимального розміру штрафу від сукупної суми донарахувань та порівнюється з фактично нарахованою сумою штрафів, визначеною сукупно за всі звітні періоди, в яких донараховано суми Внеску
При цьому складається рішення про донарахування податковим органом сум Внеску та / або застосування штрафних санкцій за донарахування податковим органом або за несвоєчасне нарахування платником Внеску.
У цьому рішенні також зазначається визначена податковим органом до сплати сума Внеску за результатами документальної перевірки.
Підставою для прийняття відповідного рішення є акт документальної перевірки платника Внеску
3.За неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності про нарахування Внеску – у розмірі 10 НПМГ.
При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності.
Факт порушень законодавства, крім тих, що встановлені під час документальної перевірки, посадова особа податкового органу оформлює актом довільної форми, в якому чітко викладає зміст порушення з обґрунтуванням порушених норм законодавчих актів.
Такий акт надсилається (вручається) платнику разом із рішенням про застосування штрафних санкцій.
На суму недоїмки платнику Внеску нараховується пеня з розрахунку 0,1 % на суму недоплати за кожний день прострочення платежу
Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Документи, які є підставою для нарахування пені:
- документи, що підтверджують суму Внеску та строк його сплати, – Звіт (із додатним значенням);
- рішення про донараховані суми Внеску за актами документальних перевірок;
- рішення суду.
У разі самостійного виявлення платником Внеску несплачених або несвоєчасно сплачених сум Внеску такий платник зобов’язаний самостійно обчислити цей Внесок і сплатити його з нарахуванням пені.
Самостійно обчислені суми Внеску та сума самостійно розрахованої пені відображаються у Звіті.
Приклад нарахування пені
сума недоїмки або сума своєчасно несплаченої суми Внеску станом на 21 травня 2026 року становить 9 000 гривень.
Платник 04 червня 2026 року здійснює сплату платежу в сумі 5 000 гривень. На фактично сплачену суму недоїмки (5000 грн) нараховується пеня.
Сума пені розраховується за такою формулою:
Y = S × K × 0,1 %, де
Y – сума пені, що нараховується на фактично сплачену суму недоїмки зі сплати Внеску (округлюється до другого десяткового знака);
S – фактично сплачена сума недоїмки зі сплати Внеску;
K – кількість днів прострочення платежу;
0,1 % – ставка для нарахування пені згідно із частиною шістнадцятою статті 20-1 Закону.
Приклад: Y = 5000 грн × 15 днів × 0,1 %, Y = 75,00 гривні.
Таким чином, нарахована пеня становить 75 грн 00 копійок.
Рішення про нарахування пені та застосування штрафів приймає посадова особа податкового органу.
За результатами розгляду акта документальної перевірки рішення про нарахування пені та застосування штрафів приймається протягом 10 робочих днів із дня, що настає за днем вручення платнику акта перевірки, а за наявності заперечень платника Внеску до акта перевірки – приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки.
Рішення оформлюється за встановленою формою у двох примірниках:
- один примірник рішення, одночасно з розрахунком штрафних санкцій до такого рішення, протягом трьох робочих днів із дня його винесення надсилається платнику, чи вручається під підпис керівнику або особі, відповідальній за ведення бухгалтерського та / або податкового обліку платника, чи фізичній особі-підприємцю – платнику Внеску.
- другий примірник залишається у податковому органі.
Надіслані (вручені) рішення про застосування фінансових санкцій реєструються в журналі обліку рішень про застосування фінансових санкцій.
Джерело: ДПС
Схожі публікації:
Звіт для роботодавців щодо працевлаштування осіб з інвалідністю: на фінішній прямій
До кінця дня 20 травня: роботодавці мають сплатити внесок за невиконаний норматив
Штраф за неподання звіту про норматив працівників з інвалідністю до 11 травня
✨ Маєте кадрове питання? AI-Консультант допоможе знайти відповідь швидко та зручно
Матеріали на сайті https://kadroland.com можуть містити роз'яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
Особливі працівники
08.10.2026
Працівники на територіях активних бойових дій можуть отримати новий статус: що пропонують у Раді
Новий законопроєкт №16126 передбачає спеціальний механізм трудових відносин і соціального захисту цивільних працівників, які працюють на територіях активних бойових дій. Розповідаємо, кого може стосуватися новий статус та яку умову пропонують для його отримання

Оплата праці
08.10.2026
Робота під час повітряної тривоги (ч. 5): права працівників, табель і оплата праці
Повітряна тривога впливає на облік робочого часу та зарплату, але оплата залежить від фактичних обставин. Розбираємо відмову від небезпечної роботи, запізнення, простій і табелювання. Практична таблиця допоможе кадровику та бухгалтеру обрати спосіб оформлення й оплати.

Посадові інструкції
07.10.2026
Робоча інструкція оператора котельні
Робоча інструкція оператора котельні визначає основні трудові функції, права, відповідальність та кваліфікаційні вимоги до працівника відповідно до професійного стандарту. Зразок робочої інструкції можна адаптувати з урахуванням специфіки роботи підприємства.

Охорона праці
07.10.2026
Повітряна тривога: коли підприємство може продовжувати роботу та що має зробити роботодавець
Коли під час «жовтого» рівня загрози можна продовжувати роботу, що робити за відсутності укриття та коли потрібна згода трудового колективу? Роз’яснення норм Постанови №1092 – в інфографіці від МВС

Військовий облік
07.10.2026
Військовозобов’язаний не стоїть на обліку: що робити, щоб не отримати штраф 25 500 грн
Відсутність військового обліку може стати підставою для адміністративної відповідальності. У Житомирському ОТЦК та СП пояснили, як діяти тим, хто ніколи не перебував на обліку або був із нього знятий

Охорона праці
07.10.2026
Робота під час повітряної тривоги (ч. 2): чи можна працювати за жовтого та червоного рівнів
Чи можна працювати за жовтого та червоного рівнів повітряної тривоги? Пояснюємо умови продовження роботи, погодження трудового колективу та особливості для медзакладів, освіти й безперервного виробництва. Ця частина практичного посібника допоможе ухвалити рішення для вашого об’єкта

Військовий облік
07.10.2026
Військовий облік і перевірки ТЦК : як це відбувається у 2026 році та які документи підготувати
У нас на порталі безліч новин, консультацій та статей на тему військового обліку та перевірок ТЦК. Сьогодні ж ми зібрали найкращі поради. Завдяки їм ви упевнено можете почати вести військовий облік з нуля або, за потреби, перевірити себе і підготуватися до перевірок – просто йдіть за чеклістом та дотримуйтеся наших порад

Трудовий кодекс
07.10.2026
Сьогодні о 8:00, завтра о 10:00: що зміниться у правилах гнучкого графіка роботи
Гнучкий режим дозволяє змінювати час початку та закінчення роботи, але не скасовує обов’язку відпрацювати встановлену норму. Проєкт Трудового кодексу пропонує нові правила його запровадження та додатковий захист для окремих працівників

Сумісництво
07.10.2026
Прийом за сумісництвом у 2026 році: чи можна оформити працівника на повну ставку, якщо на основній роботі він надомник
Приймаємо працівника за сумісництвом. На основному місці роботи він виконує свої обов'язки як надомний працівник. Чи можна прийняти за сумісництвом на повну ставку і які підтверджуючі документи він повинен надати?

Інше
07.10.2026
Де закінчуються трудові обов’язки працівника: що роботодавець (не) може вимагати
Фраза «виконує інші доручення керівника» не означає, що працівнику можна доручити будь-яку роботу. Які завдання мають залишатися в межах трудової функції та коли потрібні додаткове оформлення і оплата, а також алгоритми дій роботодавця та працівника від адвоката

Бронювання
07.10.2026
Кого не забронюють у жовтні 2026 року навіть на критичному підприємстві
Право підприємства на бронювання не означає, що відстрочку отримає кожен його військовозобов’язаний працівник. Які вимоги діють до працівника, кого не враховують у квоті та в яких випадках бронювання неможливе

Інше
07.10.2026
Виїзд за кордон і вимога повернення в Україну: кого стосується та що буде за порушення
Правила перетинання кордону зобов’язують окремих чоловіків 23–60 років повернутися в Україну не пізніше особи, яку вони супроводжували. Чи є відповідальність за порушення цієї вимоги та чи можуть через це виникнути проблеми з наступним виїздом. Розбиралася адвокат Дар’я Тарасенко

Відпустки неоплачувані
07.10.2026
Відпустка без збереження зарплати у зв'язку з одруженням: заява + наказ
Відпустка без збереження заробітної плати у зв’язку з одруженням надається працівникові в обов’язковому порядку тривалістю до 10 календарних днів. Розглянемо порядок оформлення такої відпустки та видання відповідного наказу

Класифікатор професій
07.10.2026
Ще 2 профстандарти внесли до ЄРК-КП: що змінилося й для кого
У Єдиному реєстрі кваліфікацій – Класифікаторі професій з’явилися оновлені вимоги до роботи практичних психологів і соціальних педагогів. Розповідаємо, які професійні стандарти затвердили та як розмежували функції фахівців

Соціальне страхування / Пенсії
07.10.2026
«Втратите виплати», «оберіть свій трудовий стаж»: ПФУ попереджає про фейк
У Telegram поширюють повідомлення нібито від Пенсійного фонду із закликом «обрати свій трудовий стаж» та погрозами втрати виплат і знижок. ПФУ наголошує: такі повідомлення є маніпуляцією та можуть вести на фішингові ресурси

Соціальне страхування / Пенсії
07.10.2026
УБД можуть виходити на пенсію достроково: які умови та документи потрібні
Учасники бойових дій мають право на дострокову пенсію за віком за наявності визначеного віку та страхового стажу. Розповідаємо, коли саме виникає право на таку пенсію, які документи потрібно підготувати та як подати заяву до Пенсійного фонду онлайн

Трудова книжка
07.10.2026
Запис про прийняття в трудовій книжці без попереднього запису у 2026 році: чи можна продовжити нумерацію
Працівник надав трудову книжку, але в ній відсутній запис про попереднє місце роботи. Чи можна внести до трудової книжки запис про прийняття на наше підприємство та продовжити нумерацію без внесення пропущеного запису про попередню роботу?

Звільнення
07.10.2026
Суд не може змусити роботодавця створити посаду: Верховний Суд змінив правила поновлення на роботі
Верховний Суд відступив від попереднього висновку та визначив новий підхід до поновлення незаконно звільнених працівників. Суд не може визначати для працівника рівнозначну посаду чи зобов’язувати роботодавця змінювати штатний розпис





