Професії від Kadroland.Academy

Як заповнити Звіт про норматив 4% та подати його до 09.11

Сьогодні на мінікурсі поговоримо про три варіанти заповнення Звіту про норматив 4%. Розберемо нюанси заповнення деяких комірок. Та обговоримо, коли подаємо звіт поштою або особисто до податкової

5

655

Подобаються наші матеріали? Додайте нас в улюблені джерела Google, щоб частіше бачити наші новини в пошуку та ШІ-оглядах в Google.

Додати


  1. Звіт подають всі роботодавці
  2. Два варіанти заповнення Звіту: як роботодавці або як платники
  3. Нюанси заповнення Звіту, якщо СКШП менше ніж 8 осіб
  4. Як заповнити Звіт, якщо виконано норматив
  5. Як заповнюють Звіт платники, які не виконали норматив
  6. Нюанси заповнення рядків Розділу І
  7. Як заповнити Розділ ІІ
  8. Розділ ІІІ заповнюємо тільки для звіту «Уточнюючий»
  9. Звіт можна подати в електронній або паперовій формі
  10. Висновки


Звіт подають всі роботодавці


Нагадуємо, що Звіт про норматив 4 % мають подати всі роботодавці, в кого є хоча б один найманий працівник (повний перелік роботодавців знайдете тут). Умови зайнятості неважливі. Головне, що є трудові відносини та ви маєте статус роботодавця.


Уточнимо, що це стосується в тому числі фізосіб-підприємців та резидентів Дія Сіті, в яких є наймані працівники. Також звітують підприємства, де я тільки один директор, з яким укладено трудовий договір.


Водночас важливо визначитися, як ви звітуєте: як роботодавець чи як платник.


Два варіанти заповнення Звіту: як роботодавці або як платники


Ви звітуєте як роботодавець, якщо:


  1. середньооблікова кількість штатних працівників (далі – СКШП) за квартал менше 8 осіб і ви не повинні виконувати норматив,
  2. виконали норматив чи навіть перевиконали його.


Якщо ж норматив не виконано, звітуєте як платник.


Нюанси заповнення Звіту, якщо СКШП менше ніж 8 осіб


Отже, перша категорія роботодавців – якщо у вас СКШП за квартал менш ніж вісім осіб. В такому випадку ви заповнюєте тільки рядки з 01 по 08.

Рядок 09, розділ І, ІІ та ІІІ Звіту не заповнюєте

До речі, комірки залишаєте порожніми, якщо звітуєте в електронній формі, або проставляєте тут прокреслення, якщо подаєте звіт в паперовій формі.


Тобто ви подаєте так званий Звіт-пустишку. У вас не буде жодних показників, крім заповненої заголовної частини, дати подання та реквізитів підписантів.


Як заповнити Звіт, якщо виконано норматив


Аналогічно заповнюють Звіт і ті роботодавці, які виконали норматив. Ви заповнюєте тільки рядки з 01 по 08. Рядок 09, розділ І, ІІ та ІІІ Звіту не заповнюєте.

Увага! Вам не потрібно заповнювати розділ І. Не потрібно фіксувати виконання чи перевиконання нормативу. Жодних від’ємних значень у рядку 5 розділ І бути не повинно. Залишаєте розділ І порожнім або з прокресленнями

Як заповнюють Звіт платники, які не виконали норматив


А от платники внеску тобто ті роботодавці, які повинні були виконати норматив, але не виконали його чи виконали не в повному обсязі, заповнюють Звіт повністю.


Окрім заголовної частини, ви повинні ідентифікувати себе як платника в рядку 09.


Наприклад, якщо у вас СКШП за квартал складає від 8 до 25 осіб, ви проставляєте відмітку в рядку 091, а якщо від 25 осіб – то в рядку 092. Рядок 093 – для роботодавців, кому встановлено норматив у розмірі 2%.


Далі заповнюєте Розділ І та ІІ.


Нюанси заповнення рядків Розділу І


Розділ І передбачено для розрахунку нормативу.


В рядку 1 Розділу І зазначаємо СКШП за квартал. Цей показник розраховуємо на підставі Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.2005 №286, та Переліку №490, яким визначені працівники зі шкідливими умовами праці. Пам’ятайте, що тут ми враховуємо мобілізованих, працівників на призупиненні та в неоплачуваних відпустках.


В рядку 2 Розділу І зазначаємо кількість зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості. Цей показник рахуємо відповідно до Порядку обчислення середньомісячної заробітної плати для розрахунку внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою від 25.02.2026 №268. Зауважте, що ніде в розрахунках в розділі І цей показник не враховується. Він потрібен тільки для визначення середньомісячної зарплати при розрахунку внеску. Але це вже Розділ ІІ Звіту.


В рядку 3 Розділу І фіксуємо норматив, який повинен був виконати роботодавець.


А в рядку 4 Розділу І зазначаємо кількість працівників з інвалідністю, яких враховуємо у виконання нормативу. Нагадаємо, що враховуємо тільки основних працівників із зарплатою більше мінімальної. Причому зарплатний критерій контролюємо і у працівників з інвалідністю на неповній зайнятості.


Увага! В рядок 4 мають попасти всі особи з інвалідністю, яких маємо право включити у виконання нормативу, незалежно від групи інвалідності.


А от в рядку 4.1 маємо зазначити тих працівників з інвалідністю, яких можемо врахувати у виконання нормативу в подвійному розмірі. Тут орієнтуємося на Порядок №490. Зазначаємо фактичну кількість: на 2 показник рядка 4.1 не перемножуємо.


Ну і нарешті в рядку 5 фіксуємо невиконання нормативу. Розрахунки проводимо про простій формулі:

Рядок 3 розділу I - (рядок 4 розділу I - рядок 4.1 розділу I) - рядок 4.1 х 2

Як заповнити Розділ ІІ


В Розділі ІІ визначаємо суму внеску, яку маємо сплатити за поточний квартал. Для цього заповнюємо три рядки. Перший – це нарахована зарплата за квартал. Другий – середньомісячна зарплата у розрахунковому періоді, розрахована на одного працівника. І в третьому фіксуємо суму внеску, яку треба сплатити.


Нагадуємо, що розрахунок зарплатних показників проводимо за Порядком №268. Саме тут сказано, які виплати включати та як розрахувати СКШП для внеску.


Якщо говорити простими словами, маємо взяти зарплату, нараховану за квартал, та поділити на середню кількість працівників за квартал, які цю зарплату заробили. Саме тому тут середню кількість працівників розраховуємо не так, як для нормативу. Тут враховуємо зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості і не враховуємо мобілізованих, тих, хто в неоплачуваних відпустках весь квартал чи на призупиненні.


Внесок розраховуємо по формулі:

S = 40 % х рядок 2 розділу II х N х рядок 5 розділу I, де:


S - сума внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю,

N - кількість місяців у кварталі.

Зауважте, що під час дії воєнного стану маємо сплатити тільки 50 % внеску. Тож в рядок 3 вписуємо вже суму з урахуванням знижки.


Розділ ІІІ заповнюємо тільки для звіту «Уточнюючий»


Розділ ІІІ призначений для коригування показників.


Він заповнюється тільки для типу звіту «Уточнюючий». Якщо подаєте Звіт з типом «Звітний новий» – цей розділ не заповнюєте, а одразу вписуєте правильні показники в розділах І та ІІ.


Далі проставляємо дату подання та реквізити підписантів. Як правило, це керівник та головний бухгалтер.


Звіт заповнено – можна подавати!


Звіт можна подати в електронній або паперовій формі


Податківці роз’яснили, що Звіт можна подати в електронній або паперовій формі.

Звіт можна подати в один із способів:


на папері – особисто або поштою (з повідомленням про вручення та описом з вкладення) до податкового органу за місцем обліку. Якщо Звіт надсилається поштою, то таке відправлення має бути здійснено не пізніше ніж за п’ять днів до закінчення граничного строку подання Звіту;


в електронній формі – засобами електронного зв’язку з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуг». У такому випадку заповнюється документ за формою J/F0500701 (J – для юридичних осіб, F – для фізичних осіб).

При поданні електронного звіту орієнтуйтеся на квитанцію № 2. І пам’ятайте: комірки, які не заповнюємо, залишаємо порожніми.


А от в паперовій формі Звіт можна подати особисто до своєї податкової, де стоїте на обліку, або поштою.


Якщо подаєте Звіт особисто – підготуйте 2 екземпляри. На своєму отримайте відмітку про прийняття. Одночасно нести звіт на флешці – не вимагається. Але радимо підстрахуватися.


Щодо звітування поштою, то податківці самі зазначають, що це можливо. Але подати такий звіт слід за 5 днів до завершення граничного строку подання. Направити його слід з повідомленням про вручення та описом вкладення.


Якщо подати звіти за І, ІІ та ІІІ квартали не пізніше 9 листопада, то штрафу не буде. А от після цієї дати буде штраф за прострочку 170 гривень.


Висновки


  1. Не пізніше 09.11.2026 треба подати Звіт одразу за три квартали.
  2. Звітують всі роботодавці, в кого є хоча б один найманий працівник.
  3. В кого СКШП за квартал менше ніж вісім осіб або ті, хто виконав норматив, звітують як роботодавці. Вони заповнюють тільки з першого по восьмий рядок, інші рядки залишають порожніми чи прокреслюють, якщо звітують на папері.
  4. Платники внеску заповнюють додатково рядок 09 та перші два розділи.
  5. Подати звіт можна в електронній формі та паперовій.
  6. На папері Звіт можна подати до своєї податкової особисто або надіслати поштою.


Шаблони та зразки документів:


Звіт про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю


Статті та консультації на тему:


Кому треба подавати Звіт про норматив 4% до 09.11: розбираємо всі випадки

Новий Звіт щодо квоти 4%: хто подає, звіти за 1–2 квартали та дедлайн 09.11

Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю зменшили: кого не враховують з 1 січня 2026 року

Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю за ІІІ квартал: з урахуванням всіх змін

У ФОП немає найманих працівників: чи подавати Звіт про норматив 4%

Звіт про норматив 4% за 1 та 2 квартал: «звітний» чи «уточнюючий»

Як подавати звіт про норматив 4%: поштою чи особисто

Тетяна Шолкова

Експерт

Тетяна Шолкова

Редакторка kadroland, експерт з трудового права та кадрового обліку

Яна Ярошенко

Експерт

Яна Ярошенко

Креативний головний редактор текстового контенту kadroland, експерт з трудового права, кадрового та військового обліку

5

655

2

12

4

814

6

353

3

157

9

2023

5

5351

2

59

3

168

5

349

2

96

3

3684

3

419

4

124

4

91

4

57

4

252

2

186

4

211

5

543

4

123