
Експерт
Василь ЦиганенкоГоловний редактор текстового контенту kadroland, експерт з питань трудового законодавства, оплати праці та оподаткування
Цьогоріч Держпраці запланувало проконтролювати 18211 суб'єктів господарювання (див. наказ від 26.11.2025 №196-25а, яким затверджений Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2026 рік). Наслідком перевірок може стати застосування штрафних санкцій до роботодавця. Як і за що штрафує Держпраці читайте далі

Пропонуємо до вашої уваги розміри фінансових санкцій, які можуть накласти контролери у разі недотримання роботодавцем норм трудового законодавства у 2026 за ст. 265 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП).
Розмір штрафів залежить від показника мінзарплати в розрахунку на місяць, яка встановлена на дату застосування штрафної санкції. Сам же штраф накладають саме інспектори Держпраці. Нижче у таблиці ми навели за що і як можуть оштрафувати.
За результатами перевірки та в разі виявлення порушення інспектор Держпраці спершу має винести припис. Саме тому в окремих рядках таблиці перед розміром штрафу проставлено слово «Припис». І в разі виконання припису штраф узагалі можуть не накласти. Але це стосується не всіх випадків.
Накладення штрафів проводиться відповідно до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2013 № 509.
Говоримо про ситуації коли виявлені порушення порушень, зазначені у рядках 4–7 і 12 (при першому порушенні) таблиці. У такому разі (навіть не під час дії воєнного стану) спочатку інспектор припише усунути порушення та встановить строк для цього. А ось, якщо не усунути порушення у встановлені строки, буде винесено постанову про накладення штрафу. Тоді ж коли ви встигнете усунути допущене порушення, заходи щодо притягнення до відповідальності не застосовуватимуть.
А ось за порушення з рядків 1–3, 8 і 9 таблиці та якщо маємо повторне порушення інших вимог трудового законодавства протягом року з моменту їх виявлення вперше (остання графа рядка 10) штрафи накладатимуть одночасно з винесенням припису незалежно від факту усунення виявлених під час проведення перевірки порушень.
А у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265, не застосовуються згідно із Законом України від 15.03.2022 № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2136). Норма стосується будь-яких штрафів за ст. 265 КЗпП, але тільки тоді коли йдеться про позапланові заходи контролю.
Увага! У разі сплати юрособою або фізособою – підприємцем, яка використовує найману працю, 50% розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю, передбаченого ст. 265 КЗпП, таку постанову вважають виконаною. А отже, якщо ви згодні із тим що допустили порушення і з розміром штрафу, можете сплатити його зі знижкою 50%
Радимо також обов’язково ознайомитися із примітками, які ми навели під таблицею. У них ми розкрили нюанси порушень та покарань за них.
Таблиця
Фінансові штрафи за порушення трудового законодавства
№ з/п | Вид порушення | Перше порушення для роботодавця | Повторне порушення | |
платника єдиного податку 1–3 груп | усіх інших | |||
1 | Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) – див. примітку 1 під таблицею | Попередження | 86 470 грн (10 мінзарплат) за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення | 259 410 грн (30 мінзарплат) за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, протягом двох років із дня виявлення порушення |
2 | Оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві | |||
3 | Виплата зарплати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ та податків (крім випадків, коли платником ЄСВ та податків є сам працівник) | |||
4 | Порушення встановлених строків виплати зарплати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більше як за один місяць (див. примітки 2 та 3) | Припис 25 941 грн (3 мінзарплати) | ||
5 | Виплата зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, не в повному обсязі (див. примітку 3) | |||
6 | Недотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці (див. примітку 4) | Припис 17 294 грн (2 мінзарплати) за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення | ||
7 | Недотримання встановлених законом гарантій і пільг працівникам, яких залучають до виконання обов'язків, передбачених законами про військовий обов'язок, про альтернативну службу, про мобілізацію | Попередження | Припис 34 588 грн (4 мінзарплати) за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення | |
8 | Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю (крім перевірок, зазначених у рядку 9), створення перешкод у її проведенні | 25 941 грн (3 мінзарплати) | ||
9 | Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю для виявлення фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи за повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати зарплати (винагороди) без нарахування й сплати єдиного внеску та податків | 138 352 грн (16 мінзарплат) | ||
10 | Перевищення встановленої ст. 21-1 КЗпП допустимої кількості трудових договорів з нефіксованим робочим часом | 25 941 грн (3 мінзарплати) | ||
11 | Ведення недостовірного обліку робочого часу працівника, який працює за трудовим договором з нефіксованим робочим часом, стосовно фактично виконуваної ним роботи | |||
12 | Порушення інших вимог трудового законодавства, крім названих вище | Припис 8647 грн** (одна мінзарплата) за кожне таке порушення | 17 294 грн (дві мінзарплати) за кожне таке порушення протягом року з дня виявлення попереднього порушення | |
Примітка 1. Не вважають фактичним допуском до роботи без оформлення трудового договору (контракту) та не застосовують фінштраф у разі укладення гіг-контракту у порядку та на умовах, передбачених Законом України від 15.07.2021 № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні».
Примітка 2. Стаття 115 КЗпП передбачає, що зарплата працівникам має виплачуватися регулярно в робочі дні в строки, встановлені колдоговором або нормативним актом роботодавця, погодженим із профспілкою чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів – представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата. А зарплату за весь час щорічної відпустки виплачують не пізніше ніж до початку відпустки, якщо інше не передбачено трудовим або колективним договором.
Але не можемо назвати абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП досконалим. От що мають на увазі законодавці, говорячи про порушення строків більш як за один місяць?..
На практиці, штраф можуть застосувати тоді коли зарплату не виплачували більше ніж за два місяці. А ось якщо йдеться про прострочення виплати на кілька днів, відповідальність не застосовується.
Примітка 3. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили (ч. 3 ст. 10 Закону № 2136). При цьому роботодавцеві все одно потрібно виплатити зарплату. Також майте на увазі, що в разі неможливості своєчасної виплатити зарплату внаслідок ведення бойові дії, строк виплати зарплати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства.
Примітка 4. Під недотриманням мінімальних держгарантій в оплаті праці можна розуміти такі порушення (перелік не є вичерпним):
Примітка 5. До інших порушень можна віднести (перелік не є виключним):
Василь ЦИГАНЕНКО, головний редактор kadroland, експерт з питань трудового законодавства, оплати праці та оподаткування
Інструменти кадровика:
Мінікурс на тему:
Мораторій на перевірки чи перевірка ТЦК разом з ДПС і Держпраці: чого очікувати
Перевірки військового обліку – 2026: кого перевірять і що підготувати
Статті та відео на тему:
Перевірки Держпраці: що (не)перевіряє та штрафи на роботодавців 2026
ТЦК і Держпраці вже почали спільні перевірки: що перевіряють крім військового обліку
Чи є порушенням, якщо у підписанні документів застосовують ручки, що стираються: 1. Посадова особа ставить підписи такими ручками. 2. Працівникам дають такі ручки, щоб ті заповнювали заяви та інші документи. Яка відповідальність передбачена в такій ситуації?

У разі затримки виплати зарплати роботодавець повинен нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів, нарахованих у зв’язку з порушенням строків їх виплати. Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 складає 102,1%. З огляду на нього ми розрахували для вас показники для обчислення суми компенсації у жовтні 2026 року – дивіться таблицю

Ваші професійні виклики – наш пріоритет! Ми хочемо, щоб наші безкоштовні вебінари приносили максимум користі. Пройдіть опитування, поділіться своїми побажаннями – і ми створимо заходи, які точно відповідатимуть вашим запитам! Пройдіть опитування на Telegram-каналі Kadroland Live за хвилину – отримаєте користь на роки

Держстат повідомив, що індекс інфляції за вересень 2026 року складає 102,1%. І ми одразу згадуємо про індексацію зарплати. Як ви пам'ятаєте, у цьому році вперше ми почали індексувати зарплати з червня. Дізнайтеся чи зміниться сума індексації у жовтні та листопаді із нашої таблиці

Сплата штрафу за порушення правил військового обліку не звільняє від обов’язку надалі дотримуватися встановлених вимог. За нове аналогічне порушення, можливе повторне притягнення до адміністративної відповідальності

Уряд затвердив порядок атестації служб медицини катастроф та їх працівників для роботи безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації. Атестація має підтверджувати професійну підготовку та придатність за станом здоров’я, а проводитимуть її не рідше одного разу на п’ять років

Соціальна відпустка на дітей – це право працівника, яке не залежить від графіка відпусток. Що робити роботодавцю, якщо працівник не бажає використовувати таку відпустку, і як враховувати невикористані дні при звільненні? У роз’ясненні Держпраці

60 років – пенсійний вік в країні, але для призначення пенсії потрібен достатній страховий стаж. Пенсійний юрист Тетяна Ходіневич розповіла, скільки стажу потрібно мати у 2026 – 2028 роках та коли можна вийти на пенсію у 63 або 65 років

У «Дії» вже запрацювала перша онлайн-послуга «Обрію» – дистанційне припинення трудових відносин із роботодавцем, зареєстрованим на тимчасово окупованій території або території активних бойових дій. Водночас Уряд передбачив подальшу цифровізацію послуг у сфері зайнятості до грудня 2026 року

Роботодавці можуть отримувати цифрові копії документів кандидатів і працівників через Дія.QR без паперових копій. Розповідаємо, як налаштувати сервіс, які документи можна запитувати та що важливо врахувати кадровику під час його використання

Річний стаж керування більше не буде обов’язковою умовою для отримання категорій BE, C1E та CE. Кабмін ухвалив відповідне рішення 7 жовтня. Розповідаємо, що тепер потрібно для відкриття цих категорій та як змінилися правила для водіїв
