
Особливі працівники
13.02.2026
Працевлаштування осіб з інвалідністю 2026: практичні поради для керівників бюджетних установ
З 1 січня 2026 чимало змін у працевлаштуванні осіб з інвалідністю та механізмі сплати цільового внеску у разі невиконання нормативу із працевлаштування. Новації поширюються й на бюджетні установи. Тож перед роботодавцями, у тому числі у бюджетній сфері постає питання: як діяти коли працівник з інвалідністю працює на неповний робочий день і його зарплата менша за мінімальну, та відмовляється від зміни істотних умов праці. У бюджетників це питання ще й пов’язано із тим, що кошти на сплату внеску, як правило, не передбачені кошторисом. Розглянемо алгоритм дій, правові ризики та документальне оформлення у 2026 році

- Нормативне підґрунтя
- Працевлаштування осіб з інвалідністю у бюджеті
- Розв’язання проблеми через зміну істотних умов праці
- Коштів на внески в установі немає, а сплатити потрібно: як діяти
- Висновки
Нормативне підґрунтя
1 січня 2026 року набрав чинності Закон України від 15.01.2025 № 4219-IХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», який суттєво скоригував низку нормативно-правових актів щодо порядку працевлаштування осіб з інвалідністю.
Сьогодні ми не говоритимемо про те хто (не)сплачуватиме цільовий внесок, як його розрахувати, як подавати звітність, як штрафуватимуть за порушення тощо. Про це читайте тут та тут.
Працевлаштування осіб з інвалідністю у бюджеті
Натомість зупинимося на одній з проблемних ситуацій, яка вже починає виникати в бюджетній сфері.
Ситуація: Бюджетна установа зі штатом 24 працівники. Один з них – особа з інвалідністю, який працює за основним місцем роботи неповний робочий день (половину робочого дня). Що має зробити роботодавець, починаючи з 2026, щоб не порушити вимоги законодавства?
Норматив робочих місць для осіб з інвалідністю, згідно з вимогами ст. 18-2 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», звісно трішки змінився, але по суті залишається майже той самий:
- 1 робоче місце – для роботодавців із середньообліковою кількістю штатних працівників (СКШП) від 8 до 25 осіб,
- 4% від СКШП – для роботодавців із СКШП понад 25 осіб,
- 2% від СКШП – для закладів охорони здоров’я, реабілітаційних закладів, надавачів соцпослуг та організацій, що займаються реабілітацією чи навчанням осіб з інвалідністю.
Водночас змінюється принцип відповідальності. Роботодавець у 2026 році має вибір:
- працевлаштувати особу з інвалідністю (за потреби – облаштувати їй робоче місце);
або
- сплатити цільовий внесок до ПФУ (обов’язок щодо сплати внеску з 2026 поширюється на всіх роботодавців, навіть – на бюджетні установи, які фінансуються за рахунок державного чи місцевого бюджету). Надалі внесок буде перераховано до державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
У виконання нормативу при цьому зараховується працівник з інвалідністю, нарахована зарплата якого перевищує мінімальну заробітну плату (на сьогодні – більша за 8647 грн).
Отже, для працівника, який працює на умовах неповного робочого часу половина зарплати якого менша за 8647 грн, можна не змінюючи режим роботи працівника встановити надбавки, доплати, премії. Утім у бюджеті на жаль, буває таке, що відсутні підстави для таких виплат.
І тоді доведеться діяти.
Розв’язання проблеми через зміну істотних умов праці
КРОК 1. Роботодавець надає працівнику повідомлення, в якому пропонує йому зміну істотних умов праці.
Під час воєнного стану, згідно із Законом України від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» двомісячний строк для попередження про зміну істотних умов праці (ст. 32 Кодексу законів про працю України) не застосовується. Тому роботодавець має право повідомити працівника про такі зміни не пізніше як до моменту їх запровадження
Законодавством не встановлено ані уніфікованої форми повідомлення працівнику про зміну істотних умов праці, ані форми згоди або відмови працівника продовжувати роботу в нових умовах. Але саме таке письмове повідомлення (із ознайомленням працівника під підпис) в разі трудового спору буде доказом законних дій роботодавця.
Текст повідомлення може бути приблизно таким:

КРОК 2. Працівник:
- у разі згоди або підписує повідомлення («Згоден»), або пише окрему заяву, в якій зазначає свою згоду;
- у разі незгоди пише заяву, в якій обґрунтовує причину відмови від змін або відмовляється без обґрунтування.
КРОК 3. Роботодавець у разі згоди працівника на зміну істотних умов праці видає наказ про зміну істотних умов праці.
У разі незгоди працівником щодо змін істотних умов праці роботодавцю доведеться сплачувати цільовий внесок до ПФУ (за несплату відповідного внеску передбачено нарахування пені та штрафні санкції з боку ПФУ).
Та повернемося до самого питання, яке зазначено на початку статті.
Продовження ситуації. Даний працівник – особа з інвалідністю після отримання повідомлення роботодавця (див. вище) не погодився на зміну робочого часу. Він це зазначив у заяві, де вказав причину відмови – за станом здоров’я. Що робити роботодавцю в такому випадку?
У разі відмови працівника від продовження роботи у зв'язку зі зміною істотних умов праці роботодавець, керуючись п. 6 ч. 1 ст. 36 Кодексу законів про працю України, має право його звільнити.
І хоча законодавство не забороняє звільняти з роботи працівників з інвалідністю, але в разі відмови такої особи від продовження роботи в ситуації коли в індивідуальній програмі реабілітації є чіткі показання щодо часу роботи працівника або через інші причини, це може бути досить складним питанням. Не виключені конфліктні ситуації та розбір у судах.
Тож важливо або переконати працівника, або вдатися до непопулярного варіанту – припинення трудових відносин із ним. Звісно можна також шукати ще одного працівника з інвалідністю.
Але поки що доведеться сплачувати цільовий внесок за не працевлаштування особи з інвалідністю.
Для приватного підприємства не виникає труднощів знайти кошти для сплати цього внеску. А для бюджетних установ, які повністю фінансуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, виникає проблема відсутності коштів на цей внесок, адже законодавство не передбачає автоматичного звільнення від його сплати через брак фінансування.
І тут ми підійшли до наступного ключового запитання.
Коштів на внески в установі немає, а сплатити потрібно: як діяти
Отже, що ж робити роботодавцю бюджетної установи, якщо коштів на цільовий внесок до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю немає?
1. Роботодавець направляє на ім'я керівника органу вищого рівня (головного розпорядника бюджетних коштів) лист-клопотання, в якому зазначає причину браку фінансування для сплати цільового внеску (з посиланням на вимоги законодавства щодо обов'язковості такої сплати).
Додатком до листа-клопотання (як документальне підтвердження) можуть бути: звітність про нарахування цільового внеску / довідка про розрахунок, розрахунок нагальної потреби (обґрунтування суми цього цільового внеску).
2. На підставі листа-клопотання орган вищого рівня приймає рішення щодо перерозподілу бюджетних асигнувань. У зв’язку з тим, що зміни щодо порядку працевлаштування осіб з інвалідністю в бюджетних установах лише почали діяти з 2026 року і такі витрати не передбачені кошторисом установи, місцева рада на сесії приймає рішення про внесення змін до бюджету. На підставі такого рішення установа отримує додаткове фінансування та вносить зміни до свого кошторису та плану асигнувань.
Але буває таке, що кошти на цільовий внесок в органа вищого рівня є, і виносити дане питання на сесію не потрібно. Тоді питання вирішується швидше.
Висновки
- Найкращий варіант для роботодавця це спромогтися виконати норматив робочих місць для осіб з інвалідністю, щоб не сплачувати цільовий внесок. Для цього потрібно або прийняти особу з інвалідністю, або інколи збільшити зарплату працівника з інвалідністю з тим, щоб вона за місяць перевищувала 8647 грн.
- Якщо неможливо виконати норматив, бюджетній установі слід звернутися до свого органу вищого рівня (головного розпорядника бюджетних коштів) щодо виділення додаткового фінансування на сплату цільового внеску.
Документальне підтвердження дій роботодавця:
- наявність документів на підтвердження пошуку особи з інвалідністю для працевлаштування;
- у разі потреби зміни кількості часу роботи – надання роботодавцем працівнику з інвалідністю повідомлення щодо зміни істотних умов праці (з обов’язковим письмовим ознайомленням працівника) та отримана роботодавцем від працівника письмова згода / відмова щодо продовження роботи в нових умовах;
- направлення роботодавцем листа-клопотання на адресу органу вищого рівня щодо відсутності фінансування для сплати цільового внеску (в разі необхідності).
Саме документальні дії (під час перевірки органами контролю) будуть слугувати роботодавцю підтвердженням того, що бюджетна установа вжила всіх можливих заходів для виконання вимог законодавства щодо працевлаштування осіб з інвалідністю.
Людмила СУПРУНОВСЬКА, спеціаліст з кадрового обліку та архівної справи
Шаблони та разки документів:
Повідомлення про зміну істотних умов праці
Наказ про зміну істотних умов праці
Повідомлення працівника про зміну істотних умов праці (встановлення неповного робочого дня)
Повідомлення про зміну істотних умов праці (запровадження підсумованого обліку робочого часу)
Наказ про зміну істотних умов праці (встановлення неповного робочого дня)
Наказ про повідомлення працівників щодо зміни істотних умов праці
Мінікурс на тему:
Нові правила квоти 4% з 2026 року: кого не зарахують до нормативу і хто не має виконувати
Статті на тему:
Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю: готуємося до змін 2026 року
Матеріали на сайті https://kadroland.com можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
Соціальне страхування / Пенсії
05.10.2026
Нові правила для пенсій: що пропонують змінити з 2027 року і на період воєнного стану
Пенсії, призначені або перераховані на виконання рішень суду, можуть виплачувати в межах видатків, передбачених у бюджеті Пенсійного фонду. Також пропонують нові правила для окремих спеціальних пенсій і максимального доходу, з якого сплачують ЄСВ у 2027 році. Розбираємо, які зміни містить законопроєкт

Умови праці
05.10.2026
Директор звільнився, підприємством буде керувати його власник: як оформити
На практиці трапляються випадки, коли власники підприємства не бажають залучати до управління підприємством сторонніх осіб, а хочуть управляти підприємством самостійно. Особливо ця ситуація актуальна для новостворених підприємств, а також підприємств, які призупинили свою діяльність та не мають коштів для виплати зарплати директору. У статті розглянемо, чи може керувати підприємством його засновник без укладення трудового договору з урахуванням останніх змін, що відбулися в законодавстві

Оплата праці
05.10.2026
Зарплата на картку іншої особи: чи може роботодавець перерахувати гроші за заявою працівника
Працівник просить перерахувати зарплату або остаточний розрахунок при звільненні на банківський рахунок іншої особи – чи може роботодавець виконати таке прохання? Розбираємо, яку заяву має подати працівник, які реквізити в ній зазначити та як роботодавцю оформити таку виплату, щоб мінімізувати трудові й податкові ризики

Мобілізовані / Добровольці ТРО
05.10.2026
Збереження виплат мобілізованому працівнику: як правильно оформити добровільну гарантію
Після скасування обов’язкового збереження середнього заробітку за мобілізованими працівниками роботодавці можуть добровільно встановлювати додаткові гарантії. Держпраці пояснила, як правильно оформити виплату мобілізованому працівнику, щоб період служби зараховувався до стажу для щорічної відпустки, та чому просто «нарахувати» дні відпустки без виплати не можна

Освітяни
05.10.2026
Професійна освіта за новими правилами: що зміниться з 2027 року
Уряд 5 жовтня ухвалив пакет рішень для оновлення професійної освіти. Освітні програми передбачатимуть щонайменше 40% практичної підготовки, студенти зможуть здобувати до трьох професійних кваліфікацій, а з 2027 року професійні коледжі фінансуватимуть за новою формулою, яка враховуватиме, зокрема, працевлаштування випускників та попит на професії

Бронювання
05.10.2026
Підприємства не встигли підтвердити критичність у вересні: які наслідки зміни правил бронювання
Через зміну критеріїв критичності частина українських виробників комплектуючих для дронів і РЕБ не змогла вчасно підтвердити статус критично важливих підприємств. У результаті працівники залишилися без бронювання, а окремі виробничі лінії простоюють тижнями

Відповідальність / Перевірки
05.10.2026
Плани перевірок стану військового обліку 2026: шукайте своє підприємство (станом на 05.10.2026)
Щороку ТЦК та СП або комісії проводять планові перевірки військового обліку відповідно до планів, затверджених розпорядженнями голів відповідних держадміністрацій, міських голів. Ми збираємо для вас таку потрібну інформацію у нашій базі. Дізнавайтеся першими, для кого перевірка з ВО у 2026 році неминуча. До деяких з них внесено зміни

Оплата праці
05.10.2026
Розширення зони обслуговування: заява + наказ
Розширення зони обслуговування та збільшення обсягу виконуваних робіт передбачає виконання додаткових обов’язків за тією самою професією або посадою в межах робочого часу. Такі зміни можливі лише за згодою працівника та регулюються відповідними нормативними актами.

Відпустки
05.10.2026
Кадровики часто помиляються у відпускному стажі: які періоди треба виключити та що перевірити
Мобілізація, відпустки без збереження зарплати, призупинення трудового договору та відпустка для догляду за дитиною можуть впливати на тривалість «відпускного» стажу. Держпраці нагадала, які періоди зараховують до стажу для щорічної основної відпустки, які виключають та яких помилок варто уникати кадровикам під час розрахунку

Письмові трудові договори
05.10.2026
Чи потрібно укладати трудовий договір із практикантами, які вступили до 2026 року
Чи правильно, що зміни щодо практики на підприємствах для здобувачів професійної освіти стосуються тільки тих, хто вступив до закладу освіти у 2026 році? А ті, хто вступив раніше, проходять практику на попередніх умовах, із ними не обов’язково оформлювати трудові відносини й умови оплати залишаються незмінними? Чи законно у договорі між підприємством і закладом освіти прописувати умову безоплатної практики?

Бронювання
05.10.2026
ДАР не прийматиме заявки на критичність: що зміниться з 12 жовтня
З 12 до 18 жовтня 2026 року через Державний аграрний реєстр тимчасово не прийматимуть заявки на визначення підприємств агропромислового комплексу критично важливими. Після завершення робіт підприємства зможуть подавати заявки вже за оновленими вимогами

Прийняття
05.10.2026
Квитанція №2 про прийняття працівника: ДПС відновила надходження після збою
З 3 жовтня 2026 року роботодавцям почали надходити квитанції №2 на подані повідомлення про прийняття працівників на роботу. Раніше через технічні проблеми з їх надходженням ДПС рекомендувала не подавати повідомлення повторно та чекати на другу квитанцію. Експерт Антон Янко також звертає увагу: дату подання фіксує квитанція №1, тож затримка квитанції №2 не означає несвоєчасного подання повідомлення

Відпустки на дітей
05.10.2026
Соцвідпустка на дітей внутрішньому суміснику: надавати за двома місцями роботи чи тільки за основним
Чи достатньо надати соціальну відпустку на дітей за основним місцем роботи, якщо працівник ще й працює внутрішнім сумісником? Держпраці пояснила, чи може така відпустка надаватися ще й за сумісництвом

Особливі працівники
04.10.2026
Документи про інвалідність уже подані: чи потрібна від працівника окрема заява
Працівник працює на підприємстві тривалий час. У червні 2026 року йому встановлена група інвалідності. Документи про встановлення групи подав у відділ кадрів та бухгалтерію у кінці вересня 2026 року. Якого змісту заяву повинен працівник надати роботодавцю?

Військовий облік
04.10.2026
Директор звільняється, працівників немає: що повідомити ТЦК та СП
У новоствореному підприємстві директора призначили відповідальним за ведення військового обліку. До ТЦК та СП надіслали додаток 1, у якому зазначили два накази: про вступ директора на посаду та про призначення його відповідальним за військовий облік. Наразі директор звільняється. В останній робочий день плануємо надіслати додаток 1 із зазначенням наказу про звільнення директора. Інших працівників на підприємстві немає. Функції директора поки що виконуватиме засновник без укладення трудового договору. Чи потрібно інформувати ТЦК та СП про відсутність директора та працівників на підприємстві?








