
Відпустки
17.11.2025
Оплачувані відпустки «без збереження зарплати»: застосування та ризики
Чи можна оплачувану щорічну відпустку надати без збереження зарплати, тай й взагалі не виплачувати відпускні під час воєнного стану? Таке питання роботодавці час від часу задають від грудня 2023 року, коли суттєво змінилися правила надання відпусток. Зокрема, з’явилось таке поняття як надання оплачуваної відпустки без збереження зарплати. Насправді на практиці воно викликає чимало запитань та суперечок. Ми проаналізували норми, якими передбачено надання таких відпусток, та навели ставлення фахівців Мінекономіки до цих відпусток

- Якими нормами передбачено надання щорічної відпустки без оплати
- Що роз’яснює Мінекономіки
- Правила, які необхідно виконувати роботодавцю
- Висновки
Якими нормами передбачено надання щорічної відпустки без оплати
Правила надання відпусток працівникам регламентує Законом України від 15.11.1996 №504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон №504). Але у період дії воєнного стану норми трудового законодавства застосовуються з урахуванням вимог, встановлених Законом України від 15.03.2022 №2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі — Закон № 2136). Саме в цей Закон було наприкінці 2023 року внесено зміни, що стосуються надання оплачуваних відпусток без збереження заробітної плати. Зміни було внесено Законом України від 22.11.2023 № 3494-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування надання та використання відпусток, а також інших питань» (далі – Закон №3494), який набрав чинності 24.12.2023.
Отже, з цієї дати в ч. 1 ст. 12 Закону № 2136 передбачені наступні особливості надання відпусток працівникам у період дії воєнного стану:
- надання працівнику щорічної основної відпустки за рішенням роботодавця може бути обмежено тривалістю 24 календарні дні (далі – к. дн.) за поточний робочий рік;
- якщо тривалість щорічної основної відпустки працівника більша за 24 к. дн., надання не використаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану. За рішенням роботодавця невикористані дні такої відпустки можуть надаватися без збереження заробітної плати;
- надання працівнику будь-якого виду відпустки (крім відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустки у зв’язку з усиновленням дитини) понад щорічну основну відпустку 24 к. дн., за рішенням роботодавця може здійснюватися без збереження заробітної плати. Надання невикористаних днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану. За рішенням роботодавця невикористані дні такої відпустки можуть надаватися без збереження заробітної плати.
Але, є виключення! Правила ч. 1 ст. 12 Закону № 2136 щодо можливості надання будь-яких видів відпусток понад щорічну відпустку 24 к. дн. без збереження заробітної плати за рішенням роботодавця не застосовуються до:
- керівних працівників закладів освіти та установ освіти;
- навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів;
- педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників.
Відеокурси, курси-професії, відео з підсумками тижня – і це все в одному місці! Завітайте до розділу Відео, щоб першими подивитися свіженький відеоконтент!
Що роз’яснює Мінекономіки
Щодо надання оплачуваних відпусток без збереження зарплати є роз’яснення Мінекономіки у листі від 28.01.2024 № 4706-05/6893-09.
Основні висновки цього листа наступні:
- надання оплачуваних відпусток без збереження зарплати – це право, а не обов’язок роботодавця. Тому, якщо роботодавець згоден, то він і у період воєнного стану може надавати працівнику щорічну відпустку тривалістю понад 24 к. дн., а також інші оплачувані відпустки;
- оплачувані відпустки без збереження зарплати можуть надаватися тільки відносно тих відпусток, право на які виникло після 24.12.2023 (тобто, дати набрання чинності змін). Це випливає з правила, встановленого ст. 58 Конституції: закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи;
- після завершення дії воєнного стану надання невикористаних працівником днів оплачуваних відпусток без збереження заробітної плати неправомірне. Такий висновок базується на принципах, встановлених ст. 64 Конституції. Тобто, певні права людини можуть бути обмежені на період дії воєнного стану, але після його завершення ці права поновлюються. Отже, після завершення дії воєнного стану всі оплачувані відпустки надаються працівнику зі збереженням заробітної плати (у тому числі й ті, право на які виникло у період дії воєнного стану), як це передбачено ст. 74 Кодексу законів про працю України та ст. 2 Закону №504;
- якщо роботодавець приймає рішення про надання оплачуваної відпустки без оплати, то має обґрунтувати необхідність надання оплачуваних відпусток без збереження зарплати та документально підтвердити настання обставин, що спричинили таку необхідність. Але, зазначимо, що в Законі №2136 вимоги щодо обґрунтування та документального підтвердження таких обставин не передбачено.
Правила, які необхідно виконувати роботодавцю
Виходячи з приписів ч. 1 ст. 12 Закону №2136, а також роз’яснень Мінекономіки, назвемо основні правила надання оплачуваних відпусток без збереження зарплати.
Правило 1. Надання щорічної відпустки тривалістю 24 к. дн. з оплатою – обов’язкове!
Щорічна відпустка без збереження зарплати може надаватися тільки відносно днів, що перевищують 24 к. дн. на рік.
Тобто, 24 к. дн. за кожний рік роботи працівника повинні бути надані йому з нарахуванням та виплатою відпускних, а решта днів щорічної відпустки (якщо така є) може надаватися без збереження зарплати.
Наприклад, у працівника, який є особою з інвалідністю III групи, тривалість щорічної відпустки – 26 к. дн. Йому повинна бути надана щорічна відпустка за поточний рік – 24 к. дн., а решта днів цієї відпустки (2 к. дн.) за рішенням роботодавця може бути перенесена на період після припинення або скасування воєнного стану, або ж надана без збереження зарплати.
Правило 2. Які інші оплачувані відпустки (не)можуть надаватися безоплатно.
Без оплати не можуть надаватися відпустки:
- у зв’язку з вагітністю та пологами;
- для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
- у зв’язку з усиновленням дитини.
Надати без оплати роботодавець має право такі види інших оплачуваних відпусток:
- додаткова відпустка за роботу із шкідливими та важкими умовами праці (ст. 7 Закону №504);
- додаткова відпустка за особливий характер праці (ст. 8 Закону №504);
- інші додаткові відпустки, передбачені законодавством;
- додаткові відпустки у зв'язку з навчанням (ст. 13 – 15 Закону №504);
- творча відпустка (ст. 16 Закону №504);
- відпустка для підготовки та участі в змаганнях (ст. 161 Закону №504);
- додаткова відпустка працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину – особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи (ст. 19 Закону №504);
- відпустка при народженні дитини (ст. 191 Закону №504).
Правило 3. Обмеження періодами.
Правило, встановлене Законом №2136 щодо оплачуваних відпусток без збереження зарплати, може застосовуватись тільки відносно відпусток, право на які виникло після 24.12.2023.
Крім того, право роботодавця надавати оплачувані відпустки без збереження зарплати обмежується датою закінчення воєнного стану. Розглянемо це правило на прикладі.
Приклад. Працівниця, яка має статус одинокої матері, має право на додаткову оплачувану відпустку працівникам, які мають дітей на підставі ст. 19 Закону №504 тривалістю 10 к. дн. За 2023 рік вона отримала право на цю відпустку з початку 2023 року (з 01.01.2023), а нове правило почало діяти тільки з 24.12.2023. Тому, за 2023 рік роботодавець не має права надавати цю відпустку працівниці без збереження заробітної плати. А за 2024 рік право на відпустку виникло у працівниці з 01.01.2024, тобто після 24.12.2023. Отже, ця відпустка за 2024 рік може бути надана без оплати. Аналогічно і щодо 2025 року.
А от якщо працівниця не скористається цією відпусткою у період дії воєнного стану, то після дати його закінчення роботодавець не має права надавати цю відпустку без збереження заробітної плати.
Нагадаємо, що додаткові відпустки на дітей на підставі ст. 19 Закону №504 надаються за календарний рік та не залежать від кількості днів, які відпрацював працівник в такому році (див., наприклад, роз’яснення Мінсоцполітики в листі від 25.02.2015 № 76/13/116-15).
Правило 4. Виплата компенсації при звільненні працівника: компенсуються всі дні невикористаних відпусток без обмежень.
На порядок виплати компенсації за невикористані дні відпусток при звільненні правила впроваджені Законом №3494 не вплинули: як і до 24.12.2023, так і після цієї дати в ч. 1 ст. 12 Закону №2136 передбачено, що у разі звільнення працівника у період дії воєнного стану йому виплачується грошова компенсація відповідно до ст. 24 Закону №504.
Тобто, компенсації підлягають всі не використані працівником до дати звільнення дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей.
Отже, незалежно від того, що у період воєнного стану роботодавець має право при певних умовах відмовити працівнику в наданні відпустки (ч. 2 ст. 12 Закону № 2136), обмежити щорічну відпустку тривалістю 24 к. дн., або надати оплачувану відпустку без збереження зарплати, при звільненні працівника компенсуються всі дні невикористаних відпусток, без будь-яких обмежень.
Правило 5. Право, але не обов’язок!
Надання оплачуваної відпустки без збереження зарплати – право, а не обов’язок роботодавця. На цей момент звертає увагу Мінекономіки у листі від 28.01.2024 № 4706-05/6893-09.
Зверніть увагу, що при наданні відпусток працівнику, у роботодавця є декілька варіантів дій на вибір, з урахуванням норм трудових відносин у період дії воєнного стану:
- надати працівнику всі дні відпусток, на які має право працівник, без встановлення обмежень 24 к. дн. щорічної відпустки;
- якщо тривалість щорічної основної відпустки працівника становить більше як 24 к. дн., надання не використаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки може бути перенесено на період після припинення або скасування воєнного стану;
- надати оплачувані відпустки (їх частини) без збереження зарплати (з урахуванням всіх вище перелічених правил).
Але, останній варіант дуже ризиковий для роботодавця, оскільки:
- по-перше, норми ч. 1 ст. 12 Закону № 2136 в останній редакції виписані не дуже зрозуміло: в абзаці третьому цієї норми мова йде і про надання за рішенням роботодавця оплачуваних відпусток без збереження зарплати, і тут же вказано, що надання невикористаних днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану;
- по-друге, виходячи з позиції Мінекономіки у вищезгаданому листі, для надання оплачуваної відпустки без збереження зарплати, роботодавець повинен обґрунтувати необхідність надання цих відпусток та мати документальне підтвердження настання обставин, що спричинили таку необхідність. Як саме має бути здійснене таке обґрунтування та які документи можуть його підтверджувати, теж не зовсім зрозуміло.
Тому, радимо роботодавцям не надавати оплачувані відпустки без оплати (тим більше, що на даний час практика надання таких відпусток ще не склалася), а використовувати інші варіанти (або надання відпустки без обмежень, або перенесення надання відпустки на період після закінчення воєнного стану).
Висновки
- Надання оплачуваних відпусток без збереження зарплати передбачено ч. 1 ст. 12 Закону № 2136.
- Такі відпустки можуть надаватись тільки у період дії воєнного стану.
- Без оплати можуть надаватись тільки ті відпустки, право на які виникло у працівника після 24.12.2023.
- Норми законодавства, що дозволяють роботодавцю надавати оплачувані відпустки без збереження зарплати, виписані недостатньо чітко та зрозуміло, тому, щоб не ризикувати, рекомендуємо зараз не надавати такі відпустки.
Оксана КОВАЛЬЧУК, редактор kadroland
Статті на тему:
Які відпустки (не)перейдуть у 2026 рік – використайте, бо згорять
Щорічні додаткові відпустки: право та правила надання
Як розрахувати кількість днів щорічної відпустки: практичні ситуації
Матеріали на сайті https://kadroland.com можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
Охорона праці
09.11.2026
Спрощення роботи під час «жовтої» тривоги Рада розгляне 12 листопада 2026 року
12 листопада Верховна Рада планує розглянути проєкт постанови щодо спрощення правил роботи бізнесу під час «жовтого» рівня повітряної загрози. Депутати пропонують дозволити роботодавцям самостійно вирішувати, чи продовжувати роботу без укриття, а працівникам — самостійно оцінювати рівень небезпеки. Які ще зміни передбачають зареєстровані у Раді документи?

Відповідальність / Перевірки
09.11.2026
Чи можуть забрати водійські права через неявку до ТЦК
Неявка до ТЦК сама по собі не означає автоматичної заборони керувати автомобілем. Але за певних умов територіальний центр комплектування може звернутися до суду з вимогою тимчасово обмежити право керування транспортом. У ТЦК роз’яснили, як відбувається ця процедура, на який строк можуть запровадити обмеження та кого воно не стосується

Оплата праці
09.11.2026
Обов'язки за вакантною посадою: зміна доплат під час відпустки
Працівниця частково виконує обов`язки за вакантною посадою і отримує за це доплату 10% від посадового окладу по такій вакантній посаді. Вона йде у відпустку, а її обов`язки частково буде виконувати інша працівниця із доплатою 50%. Чи треба окремо покладати на працівницю виконання обов`язків за вакантною посадою із встановленням доплати 10%?

Держслужба, ОМС
09.11.2026
Нові правила доступу до Дія.Офіс: що змінила постанова КМУ №1387
Кабмін змінив правила доступу посадових осіб до розділу «Дія.Офіс» і розширив його функціональні можливості. Тепер спосіб входу залежатиме від мети використання сервісу: виконання службових обов’язків чи особистих потреб. Що передбачає Постанова №1387 та які нові можливості з’являться в уповноважених працівників – розповідаємо далі

Бронювання
09.11.2026
100% бронювання в обмін на службу працівників: Міноборони пояснило, чи готовий механізм
Після заяв про можливість 100% бронювання в обмін на службу частини працівників бізнес очікує на конкретні правила. Народний депутат звернувся до Міноборони, щоб з'ясувати, як працюватиме ініціатива

Діловодство
09.11.2026
Як правильно ознайомлювати працівників із кадровими документами під підпис
Роботодавці мають ознайомлювати працівників з кадровими документами, а також внутрішніми (локальними) актами підприємства, що стосуються роботи з персоналом. Як організувати все чітко та із дотриманням усіх законодавчих вимог з діловодства, розповідаємо у нашій статті

Особливі працівники
09.11.2026
Нові умови отримання компенсації за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю у 2026 році
Кабмін постановою від 28.10.2026 №1388 оновив порядок надання роботодавцям компенсації за облаштування робочих місць для працівників з інвалідністю. Зміни стосуються умов отримання коштів, граничних сум компенсації, придбання комп’ютерної техніки та мобільних телефонів, а також перевірки облаштованих робочих місць центрами зайнятості

Звітність
09.11.2026
Бронювання працівників знову під загрозою: Держстат оновив Номенклатуру продукції промисловості
З 1 січня 2027 року запрацює нова Номенклатура продукції промисловості. Документ важливий для підприємств, які подають форму №1П-НПП, зокрема оборонних виробників, адже від статистичної звітності залежить підтвердження їхнього статусу та можливість бронювати ключових працівників

Охорона праці
09.11.2026
Охорона праці по-новому: Президент підписав закон про безпеку та здоров’я працівників
09.11.2026 Верховна Рада отримала підписаний Президентом Закон про безпеку та охорону здоров’я працівників на роботі. Документ запроваджує нову систему вимог щодо безпеки та здоров’я працівників і регулярне оцінювання роботодавцем ризиків на робочому місці

Відпустки неоплачувані
09.11.2026
Відпустка без збереження зарплати на період воєнного стану: чи можна надати лише на 1 день
Працівник просить відпустку без збереження зарплати на один календарний день на період воєнного стану. Чи можна надати її на підставі такої заяви, чи потрібно оформити відпустку за сімейними обставинами за ст. 26 Закону про відпустки – у роз’ясненні ФПУ

Соціальне страхування / Пенсії
09.11.2026
Хто ще може вийти на пенсію раніше 60 років, крім пільгових категорій
Звільнення через ліквідацію підприємства або скорочення штату може дати працівнику право вийти на пенсію раніше 60 років. Але для цього потрібно виконати кілька умов щодо віку, страхового стажу та реєстрації в центрі зайнятості. Хто може скористатися цією можливістю та які документи подати до ПФУ – далі

Держслужба, ОМС
09.11.2026
Рада повернула конкурси на посади держслужби та в ОМС: закон підписано!
Сьогодні, 09.11.2026, Верховна Рада отримала підписаний Президентом України Закон щодо відновлення конкурсів на зайняття посад державної служби і посад в органах місцевого самоврядування. Він передбачає поетапне відновлення конкурсів на посади держслужби та в ОМС

Відповідальність / Перевірки
09.11.2026
Нові правила штрафів для роботодавців: як ДПС нараховуватиме санкції за внесок за працевлаштування осіб з інвалідністю
Мінфін планує офіційно затвердити порядок нарахування штрафів і пені для роботодавців, які не виконують норматив працевлаштування осіб з інвалідністю або порушують правила сплати нового внеску. Відповідний проєкт наказу до 11 листопада обговорюють в СПО об’єднань профспілок

Звітність
09.11.2026
Звіт за І – ІІІ квартали 2026 року: роботодавцям залишився один день на подання
Роботодавці мають відзвітувати про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю за І – ІІІ квартали 2026 року. Останній день подання Звіту – 9 листопада, а сплатити визначену суму потрібно до 19 листопада. Як краще сьогодні подати звітність – у нагадуванні від ДПС









