
Експерт
Василь ЦиганенкоГоловний редактор текстового контенту kadroland, експерт з питань трудового законодавства, оплати праці та оподаткування
22 листопада на сайті КМУ оприлюднили постанову від 22.11.2024 №1332. Хоча існує чимало розбіжностей порівняно з проєктом, але ми вже проаналізували прийнятий нормативний акт та зібрали для вас чимало відповідей в одному місці. Упевнені, ви маєте тепер безліч нових запитань. Ми продовжимо працювати над ними

Увага! Оновлюємо цю статтю та додаємо сюди відповіді на ваші запитання щодо нових критеріїв бронювання, порядку бронювання, відстрочок. Отже, читайте, обговорюйте новації та діліться досвідом у коментарях
Попередньо ми вже ознайомлювали вас із проєктом постанови Кабміну (далі – проєкт постанови), який з’явився 16.11.2024.
Але вже зараз можемо проаналізувати фінальну версію – постанову КМУ від 22.11.2024 №1332 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» (далі – постанова № 1332) та, власне, зміни, завдяки яким Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 27.01.2023 № 76, з 1 грудня буде викладено у новій редакції (далі – нова редакція Порядку № 76).
Новації обов’язково обговоримо на безкоштовних вебінарах вже сьогодні 26.11.2024 та в четвер 28.11.2024. Тож запрошуємо вас зареєструватися та отримати детальний розбір від наших експертів
Час перейти до відповідей на запитання, які на піку популярності в нашому сервісі «Особистий консультант», та коментарів під відповідними статтями та новинами. Усі відповіді ми вже актуалізували з урахуванням постанови № 1332 та з огляду на нову редакцію Порядку № 76.
Як передбачено у пп. 5 п. 2 постанови № 1332, строк дії рішень щодо визнання підприємств, установ, організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань в особливий період, які є чинними станом на дату набрання чинності цією постановою, але строк дії яких закінчується до 30.11.2024 (включно), продовжується до 31.12.2024.
Окрім того, у п. 7 постанови № 1332 закріпили, що центральні органи виконавчої влади, інші держоргани, органи держуправління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації (військові адміністрації у разі їх утворення) мають забезпечити:
Причому ці норми чинні з моменту офіційного опублікування постанови №1332, тобто з 23.11.2024. Отже, всі міністерства та місцеві адміністрації повинні до 03.12.2024 затвердити повторно критерії та погодити їх з Мінекономіки та Міноборони.
На перший погляд автоматичного скасування «критичності» не буде, а до кінця зими держоргани мають переглянути прийняті рішення щодо «критичності» усіх підприємств.
Усе б нічого, але з огляду на повідомлення Уряду бронювати працівників підприємства зможуть виключно якщо підтвердять свою «критичність». І тільки «після підтвердження критичності», підприємства зможуть подати через портал «Дія» списки працівників для бронювання.
З тексту п. 3 Критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених постановою КМУ від 27.01.2023 № 76 (далі – Критерії № 76), з урахуванням змін випливає, що для підприємств, установ, організацій мають виконуватися два обов’язкові критерії, зазначені у пп. 5 та абз. 3 пп. 6 п. 2 Критеріїв № 76. І саме останні суттєво скоригували.
Так у пп. 5 п. 2 Критеріїв № 76 йтиметься про такий критерій як відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ (раніше йшлося тільки про ЄСВ).
А в абз. 3 пп. 6 п. 2 Критеріїв № 76 закріпили, що розмір нарахованої середньої зарплати застрахованих осіб – працівників підприємств, установ, організацій за останній календарний квартал становить не нижче за розмір мінзарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5. Тобто, не менше 20 000 грн (8000 грн х 2,5, такий розмір залишиться актуальним й у 2025 році).
Обидва ці критерії НЕ обов’язкові для:
Далі називатимемо їх держпідприємства. Відповідно, всі інші називатимемо приватні підприємства.
Своєю чергою, для таких держпідприємств чинним залишається критерій середнього заробітку, який діяв до цього: розмір нарахованої середньої зарплати застрахованих осіб – працівників за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої зарплати у регіоні за IV квартал 2021 року (відповідно до даних Держстату), що підтверджує довідка, надана держпідприємством.
З показником в середньому по підприємству. При цьому середній заробіток слід визначати, виходячи із чисельності всіх застрахованих працівників.
Увага! Одночасно із цією нормою про середній заробіток на приватному підприємстві діятиме норма за якою бронюванню підлягатимуть працівники критичних підприємств зарплата яких у кожному місяці останнього звітного періоду (кварталу) дорівнює або більша за розмір мінзарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (наразі 20000 грн) – абз. 3 п. 8 нової редакції Порядку № 76
Аналіз норми дозволяє зробити такі висновки:
Водночас, за інформацією редакції, Мінекономіки вже готує роз'яснення, щодо порядку визначення середнього заробітку для порівняння і очікується його оприлюднення до 01.12.2024. Тож слідкуйте за нашими публікаціями у розділі «Новини та статті» та долучайтеся до наших безкоштовних вебінарів
В абз. 3 п. 8 нової редакції Порядку № 76 чітко визначено, що приватні підприємства не зможуть забронювати військовозобов’язаних, які займають посади на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, нарахована зарплата яких в кожному місяці останнього звітного періоду (кварталу) нижче 2,5 мінзарплати (наразі не менше 20 000 грн).
Це означає, що для того, щоб забронювати працівника у грудні 2024 року, потрібно, аби його нарахована зарплата за кожен з місяців ІІІ кварталу (липень, серпень та вересень) була не меншою за 20 000 грн. Коли ж бронювання такого працівника відбуватиметься у місяцях І кварталу 2025 р., перевірятиметься зарплата працівника за жовтень, листопад, грудень.
Саме так.
Відповідно до п. 5 нової редакції Порядку № 76 бронюванню підлягають всі військовозобов’язані, зокрема, й кінцеві бенефіціарні власники підприємств, установ, які не є їх працівниками (далі – КБВ). Бронювання проводитиметься через портал «Дія», і КБВ потрібно буде бронювати за новими правилами.
Окрім того, у пп. 1 п. 2 постанови № 1332 передбачено: відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, які були надані військовозобов’язаним рішеннями Мінекономіки до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом строку, на який вони надані, але не довше ніж до 28.02.2025.
Висновок: КБВ теж треба буде повторно бронювати.
Як все буде реалізовано на порталі «Дія», адже КБВ не є найманими працівниками, і вони не пов’язані з підприємством за даними ПФУ?
Поки що залишається тільки прогнозувати та чекати. Напевно, будуть внесені зміни з цього приводу у функціоналі порталу «Дія» або ж на порталі ПФУ. У підсумку матимемо змогу бронювати КБВ.
З огляду на положення п. 5 нової редакції Порядку № 76 забронювати можна буде всіх КБВ підприємств та установ, які не є їх працівниками.
Згідно з п. 8 нової редакції Порядку № 76 кількість військовозобов’язаних, які займають посади на підприємстві, в установі й підлягають бронюванню, крім військовозобов’язаних, зазначених в абз. 7-14 п. 5 цього порядку, повинна становити не більше 50% кількості працівників. КБВ згадано в абз. 7 п. 5 нової редакції Порядку № 76. Отже, їх потрібно відкинути під час бронювання військовозобов’язаних працівників.
Таким чином, КБВ бронюватимемо понад 50% ліміту.
Так. Може.
У п. 8 нової редакції Порядку № 76 зазначено, що кількість військовозобов’язаних, які займають посади на підприємстві, в установі і відповідно до закону підлягають бронюванню, крім військовозобов’язаних, зазначених у абз. 7-14 п. 5 цього порядку, повинна становити не більше 50% кількості військовозобов'язаних працівників.
Водночас кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, може становити понад 50% за окремим рішенням Міністра оборони.
Тут керуємося приписами п. 12 нової редакції Порядку № 76.
По-перше, у загальній кількості військовозобов’язаних, зазначених у пунктах 6–10 нової редакції Порядку № 76, не враховують військовозобов’язаних жінок, а також військовозобов’язаних, зазначених в абз. 2–6 п. 5 нової редакції Порядку № 76.
По-друге, кількість військовозобов’язаних працівників беруть станом на 18.05.2024. Водночас, якщо чисельність військовозобов’язаних працівників у відповідному державному органі, на критично важливому підприємстві, у критично важливій установі збільшилася, то враховується кількість станом на дату подання списків на бронювання. Це правило спрацьовує й для підприємств, які утворені після 18.05.2024.
Ні.
Призовники не є військовозобов’язаними особами, а отже, їх не слід враховувати у кількості військовозобов’язаних під час обчислення квоти.
Частина 9 ст. 1 Закону України від 25.03.1992 № 2232-ХІІ «Про військовий обов’язок і військову службу» з метою військового обліку громадян України поділяє на допризовників, призовників, військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів. Нас у цьому випадку цікавлять дві категорії.
Призовники – особи, яких взято на військовий облік.
Військовозобов’язані – особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.
Увага! Усі чоловіки від 25 до 60 років (крім визнаних непридатними до військової служби через стан здоров’я і виключених з військового обліку) є військовозобов’язаними незалежно від того, проходили вони військову службу чи ні
Військовий облік призовників та військовозобов’язаних ведуть в окремих Списках.
До загальної чисельності осіб, які можуть бути заброньовані, слід включати лише військовозобов’язаних. Отже. призовників під час підрахунку чисельності військовозобов’язаних точно враховувати не потрібно.
Так.
Такого працівника враховуйте під час обчислення квоти й Вашого підприємства.
Так. Зможе.
У такому разі спрацює правило пункту 13 нової редакції Порядку № 76, де зазначено:
коли на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі працює один військовозобов’язаний працівник, який відповідно до закону підлягає бронюванню, встановлені пунктами 8 і 9 цього Порядку обмеження щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, до таких критично важливих підприємств, критично важливих установ не застосовуються.
Ні.
Порядок бронювання виклали у новій редакції. У ній тепер немає жодного додатка, а отже, й про Звіт про заброньованих можна тепер забути. Та й не дивно, адже у разі бронювання через портал «Дія» немає потреби у додатковому звітуванні: всю інформацію містить електронна база.
Саме так.
З 01.12.2024 усі критично важливі підприємства в одноденний термін повинні повідомляти ПФУ про зміни в організації трудових правовідносин на підприємстві, а саме про:
Як і раніше, відомості слід подавати не пізніше ніж протягом наступного дня після настання відповідної події.
Цей обов’язок відтепер закріплено у пп. 4 п. 2 постанови № 1332.
Василь ЦИГАНЕНКО, редактор kadroland
Статті та відео на тему:
Увага! Постанову щодо бронювання опубліковано: хто (не)втратить право
Працівник надав трудову книжку, але в ній відсутній запис про попереднє місце роботи. Чи можна внести до трудової книжки запис про прийняття на наше підприємство та продовжити нумерацію без внесення пропущеного запису про попередню роботу?

Верховний Суд відступив від попереднього висновку та визначив новий підхід до поновлення незаконно звільнених працівників. Суд не може визначати для працівника рівнозначну посаду чи зобов’язувати роботодавця змінювати штатний розпис

Як організувати дії працівників і відвідувачів під час повітряної тривоги? Даємо алгоритми для виробництва, складу, магазину, ТЦ та АЗС, пояснюємо правила оповіщення й допомоги людям. Наприкінці – перелік документів, якими роботодавцю варто закріпити цей порядок

Кабінет Міністрів схвалив законопроєкт, який запроваджує адміністративну відповідальність за самовільне проникнення на військові об’єкти. Розмір штрафу залежатиме від обставин порушення та може сягати 51 000 грн

З переходом військового обліку в електронний формат у багатьох виникає питання щодо старого паперового приписного. Чи потрібно його носити із собою, що робити з документом після зміни військово-облікового статусу та на що звернути увагу, якщо його дані відрізняються від інформації в реєстрі «Оберіг»

Як можна оформити простій ( під час перебування працівників в укритті, під час тривоги). Тобто це проміжки часу впродовж робочого дня ( по 40 хвилин, по годині, по 2-3 години)?

Комітет ВРУ рекомендував парламенту прийняти в другому читанні та в цілому законопроєкт №13478-1. Документ передбачає відновлення відкритих конкурсів на посади державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, а також зміни до процедур призначення, проходження і припинення держслужби

У «Дії» розпочали пілотне бета-тестування нового механізму призначення двох дитячих виплат. Система автоматично збиратиме дані з державних реєстрів і формуватиме проєкт рішення, а працівнику ПФУ залишиться його перевірити та погодити

Якими можуть бути соціальні стандарти та виплати у 2027 році? Серед пропозицій до бюджету – мінімальна зарплата 12 000 грн, мінімальна пенсія за віком 6500 грн і прожитковий мінімум 7200 грн. Також пропонують нові розміри допомоги сім’ям із дітьми, зокрема виплат на догляд за дитиною, «єЯсла» та «Пакунок школяра»

МОЗ внесло зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я». Зміни стосуються, зокрема, кваліфікаційних вимог до керівників закладів охорони здоров’я та передбачають окремий виняток для керівників державних спеціалізованих установ, які здійснюють судово-експертну діяльність

Коли під час «жовтого» рівня загрози можна продовжувати роботу, що робити за відсутності укриття та коли потрібна згода трудового колективу? Роз’яснення норм Постанови №1092 – в інфографіці від МВС

Як оформити увільнення працівника від роботи у зв’язку з мобілізацією, які документи є підставою для видання наказу та які трудові гарантії зберігаються за працівником. Розглянуто також позначення періоду увільнення в Табелі обліку використання робочого часу.

До 9 листопада 2026 року роботодавці мають відзвітувати про внесок на працевлаштування осіб з інвалідністю одразу за три квартали 2026 року. А чи переноситься термін подання звіту, якщо останній день строку подання припадає на вихідний або святковий день? У роз’ясненні ДПС

Працівник має знати умови своєї роботи ще до того, як розпочне виконання трудових обов’язків. Законодавство зобов’язує роботодавця надати цю інформацію до початку роботи за укладеним трудовим договором. Йдеться не лише про назву посади та розмір заробітної плати. Працівник має отримати чітке уявлення про те, де, коли, за яких умов і за яку оплату він працюватиме, а також які права та обов’язки матиме

Чи можуть працівники ТЦК та СП забрати телефон, документи чи особисті речі та застосувати фізичну силу? Омбудсман Дмитро Лубінець роз’яснив, які дії працівників ТЦК входять до їхніх повноважень, а що їм заборонено
